میرنیوز

کدام کمیسیون‌های مجلس در سالی که گذشت فعال‌تر بودند؟

 کدام کمیسیون‌های مجلس در سالی که گذشت فعال‌تر بودند؟ 2023-03-22T11:43:31+04:30

گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- یکسال دیگر هم از مجلس یازدهم گذشت و این مجلس به چهارمین و آخرین سال خود نزدیک شد. در سالی که گذشت کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی عملکرد‌های متنوع و مختلفی داشتند که قرار است نگاهی به عملکرد یکساله آن ها بیاندازیم و ببینیم که آیا کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی که در ابتدای سال 1401 اولویت هایی که برای خود تهیه و تدوین کرده بودند محقق شده یا خیر.

سهم یک سومی کمیسیون اقتصادی مجلس در تصویب طرح ها و لوایح در یکسال گذشته

یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی که در شرایط فعلی کشور در سال 1401 بسیار فعال بود کمیسیون اقتصادی محلس شورای اسلامی بود. این کمیسیون از ابتدای اجلاسه سوم خود اقدام به اصلاح یا تصویب چند طرح و لایحه در حوزه اقتصاد داشته است.

در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم این کمیسیون مجلس یازدهم را در سال گذشته جزء کمیسیون‌های فعال مجلس دانست و اظهار داشت: بر اساس آمار و گزارش‌های اطلاعات و ارزیابی معاونت‌های قوانین و نظارتی مجلس شورای اسلامی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم جزو کمیسیون‌های فعال در یک سال گذشته بوده است.

وی افزود: در دو سال گذشته تعداد طرح‌ها و لوایحی که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و این موارد به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است باید گفت که کمیسیون اقتصادی نزدیک به بیش از 30 درصد مجموعه کل طرح‌ها و لوایح مرتبط با تصویب قوانین در مرحله پایانی را بر عهده داشته که تقریباً سهم یک سومی در گزارش‌های مرتبط با طرح و لوایح داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین حجم نظارتی را کمیسیون اقتصادی مجلس داشته است، گفت: رتبه اول قرائت گزارش تحقیق و تفحص و ماده 234 قانون اساسی و همچنین گزارش ماده 45 و گزارش سؤال‌ها و موضوعات مختلف دیگر نیز کمیسیون اقتصادی فعال بوده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: مهمترین قوانینی که در یک سال گذشته توسط کمیسیون اقتصادی بررسی و مصوب شد است قانون مالیات ارزش افزوده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون مالیات بر عایدی سرمایه، قانون بورس و بازارسرمایه و قانون جامعه نظام اداری حسابرسی و حسابداری بوده است.

کمیسیون اجتماعی مجلس نیز جزء کمیسیون‌های فعال مجلس در یکسال گذشته بود این کمیسیون طرح‌ها و لوایح فراوانی را یا در دستورکار داشته یا آن‌ها را تبدیل به قانون کرده است که یکی از مهمترین قوانینی که این کمیسیون به آن ورود کرده است قانون سرؤسامان دادن به قرارداد‌های استخدامی است که اگر این مورد به قانون تبدیل شود یک انقلاب بزرگی در حوزه نوع قرارداد‌های کاری در کشور به وجود خواهد آمد. همچنین این کمیسیون در حوزه تعارض منافع ورود کرده است که به گفته یکی از اعضای این کمیسیون این طرح نهایی شده است و قرار است به زودی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

ورود کمیسیون اصل 90 به ابربدهکاران بانکی

کمیسیون دیگری که در سال گذشته فعالیت‌ متنوع و مختلفی داشته کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی است. این کمیسیون به برخی از پرونده‌ها و تخلفات بزرگ کشور از جمله ابربدهکاران بانکی ورود پیدا کرده است که هر کدام بیش از 100 میلیارد تومان بدهی داشتند.

نصرالله پژمانفر رئیس اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم تأکید داشت: اولویت کنونی کمیسیون اصل 90 مجلس شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است در مورد ارائه فهرست بدهکاران بانکی، تاکنون یک بانک از ارسال این فهرست امتناع کرده که مسؤولان آن برای ارائه توضیحات به کمیسیون اصل 90 فراخوانده شده‌اند. وی افزود: بانک ملی بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته در نهایت فهرستی از بدهکاران خود را ارائه داد اما بخشی از اطلاعات لازم در این فهرست کامل نیست و کمیسیون اصل 90 مجلس پیگیر تکمیل آن است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: این کمیسیون توانست بعد از سال‌ها اولین بار  به این موضوع ورود پیدا کند و قرار است افرادی که تسهیلاتی با مبالغ 100 میلیارد به بالا را دریافت کرده‌اند مشخص شوند و معلوم شود این تسهیلات در کجا صرف و هزینه شده است و اگر این افراد تخلفی صورت داده باشند قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد.

پژمانفر تأکید کرد: این اقدام از سال گذشته شروع شده است و در سال 1402 نیز ادامه خواهد داشت. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده است در تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها حسابرس گذاشته شده تا کاملاً مشخص شود که افرادی که تسهیلات کلان دریافت کرده‌اند مشخص شوند.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جزو چند کمیسیون فعال در سال 1401 بود. این کمیسیون در ابتدای سال طرح واردات خودرو را در دستورکار داشت زیرا یکی از مشکلات کشور وجود خودروهای بی کیفیت داخلی بود از این رو اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصمیم گرفتند تا با مصوب کردن قانونی به دولت اجازه ورود خودرو های باکیفیت خارجی را بدهند در همین راستا توانستند بعد از چند ماه کار کارشناسی این طرح را تبدیل به قانون کنند و بعد از تایید شورای نگهبان این اجازه به دولت داده شده تا اقدام به واردات خودرو های با کیفیت به داخل کشور کند.

تخصیص 12 درصد بودجه کشور به حوزه آموزش توسط کمیسیون آموزش

یکی دیگر از کمیسیون‌های پر کار یکسال گذشته مجلس شورای اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. این کمیسیون از ابتدای سال پیگیر اجرا شدن رتبه‌بندی معلمان بود و این موضوع بعد از کلی رفت و آمد بالاخره امسال به مرحله اجرا رسید. دیگر موضوع مهمی که کمیسیون آموزش مجلس پیگیر آن بود بحث دانش بنیان‌ها بود.

نکته مهمی که علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: در یکسال گذشته کمیسیون آموزش قوانینی را مصوب کرده است که حدود 12 درصد از بودجه عمومی کشور را توانست با این قوانین در ردیف بودجه دولت ایجاد کند. وی افزود: یعنی 130 هزار میلیارد تومان از هزار و 500 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور به قوانین مصوب کمیسیون آموزش مجلس اختصاص پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: با قوانین کمیسیون آموزش روزانه 130 میلیارد تومان برای جیب مردم از دولت پول گرفته شده است یعنی 50 هزار میلیارد تومان بودجه یرای رتبه‌بندی معلمان، 48 هزار میلیارد تومان افزایش حقوق اساتید و 43 هزار میلیارد تومان افزایش پول ناشی از تعرفه‌های واردات ماشین آلات صندوق شکوفایی و نوآوری و فناوری کشور تخصیص پیدا کرده است.

کمیسیون دیگری که عملکرد کاملاً مثبتی در حوزه خود داشت کمیسیون عمران مجلس بود این کمیسیون به گفته رئیس کمیسیون عمران جزء سرآمدترین کمیسیون‌های مجلس بوده و توجه شایانی به مشکلات مردم در حوزه مسکن داشته است رضایی در گفتگو با تسنیم، بیان داشت: از زمان افزایش اجاره بها و اتفاق افتادن مشکلات فراوان برای مردم کمیسیون اعضای آن دائماً این موضوع را از طریق ارائه طرح یا نظارت فراوان تا حدودی توانست این موضوع را کنترل کند اما باز راه زیادی برای کنترل وجود دارد.

وی همچنین گفت: یکی از قانون‌های مهم و واجب مجلس قانون جهش تولید مسکن بود که امسال بعد از تأیید نهایی شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد که این قانون جزوه افتخارات کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)