میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم موسیقی «بشنو ز مثنوی» به همت رامین بحیرایی خواننده، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی با همراهی تعدادی از نوازندگان شناخته شده پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
مسعود نجفی نوازنده سنتور، حمیدرضا آفریده نوازنده قیچک، سجاد پورقناد نوازنده سه تار، مجید یحیی نژاد نوازنده عود، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، پانید مجاهدنیا نوازنده تار، حنانه سعیدی نوازنده قانون، سجاد محرابی نوازنده تنبور و نی بم، علی نجفی ملکی نوازنده نی، پیام بحیرایی نوازنده طرب، سیاوش عبدی نوازنده تمبک، دف و دایره گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل میدهند.
رامین بحیرایی درباره این اثر نوشته است: در ردیف موسیقی ایرانی گوشههایی وجود دارند که قابلیت اجرا در چند دستگاه را دارند. از آن میان میتوان به گوشه مثنوی اشاره کرد که میشود آن را در تمام دشتگاه ها و آوازهای ردیف موسیقی ایران اجرا کرد و خواندن آن معمولاً در بخشهای پایانی دستگاه و آواز بسیار مرسوم است. مثنوی گوشهای ریتمیک با ضرباهنگ تقریباً مشخصی است که این ضرباهنگ را از وزن شعر که غالباً بر پایه اوزان عرضوی رمل مسدس محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) و نیز رمل مثمن محذوف (فاعلانن فاعلانن فاعلانن فاعلن) است، به ارث میبرد.
به طور معمول و در بسیاری از موارد اشعار گوشه مثنوی از مثنوی معنوی مولانا انتخاب میشوند ولی اشعار دیگر شاعران که دارای همین الگوی وزنی باشند، نیز قال استفاده برای خوانش مثنوی هستند.
مثنوی را میتوان عصاره و خلاصهای از گوشههای اصلی هر دستگاه نامید که به طور معمول گوشهها به تدریج از پرده درآمد تا اوج و سپس فرود اجرا میشوند که شنونده را به سیری کوتاه و تقریباً کامل در دستگاه مورد نظر سوق میدهند. با این مزیت که بستر ریتمیک مثنوی، جنبه شنیداری آن را جذابتر میکند.
این مجموعه دربرگیرنده ۱۰ آواز مثنوی است که شامل اجرای گوشه مثنوی در تمامی آوازها و دستگاههای موسیقی ایرانی شامل خوانش مثنوی در آن میشوند و تنها به دلیل جلوگیری از تکرار حالات و ملودیها، از بین مثنوی مخالف سه گاه و چهارگاه، مثنوی مخالف سه گاه اجرا شده است.
در این اثر سعی بر آن بوده است که با استفاده از فضاهای متفاوت ساز و آواز در هر مثنوی و استفاده از تمامی سازهای استاندارد و رایج در موسیقی ایرانی و در نهایت اضافه کردن یک ترانه کوتاه در انتهای هر آواز، تجربه فضایی متفاوت با شنونده به اشتراک گذاشته شود. همچنین با استفاده از گنجینه غنی شعر و ادبیات پارسی و به دلیل جلوگیری از تکرار اشعار شناخته شده، سعی شده است از اشعاری که کمتر مثنوی روی آنها خوانده شده، استفاده شد.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان