میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون یادداشتی را درباره مستند مسابقه «خانه ما» به نگارش درآورده و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است. این مستند مسابقه با تهیه کنندگی احمد شفیعی ساخته میشود و تاکنون ۹ فصل از آن روی آنتن رفته است.
«سرگرمی برای فرهنگ سازی
شاید اولین چیزی که در تماشای مسابقه «خانه ما» توجه را جلب میکند ساختار و فرم آن است که مستند را به مسابقه گره زده و به جای اینکه رقابت فردی مبنای مسابقه باشد، خانواده مبنای رقابت است و این با نمونههای دیگر مثل «کودک شو» که رقابت خانوادههاست متفاوت است. به این معنا که در اینجا روابط و مناسبات خانوادگی و مهارتهای زندگی و مدیریت خانه، بستر اصلی مسابقه است و سویه مستندگونه آن هم برساخته از همین ویژگی است. در واقع مسابقه مستند خانه ما آموزش مهارتهای زندگی به ویژه مدیریت اقتصادی زندگی به روش عملی و با ارجاع به تجربههای متفاوت است و این فرصتی برای مخاطب فراهم میکند تا از تجربههای زیسته دیگران در مدیریت خانه و خانواده استفاده کند و ضمن سرگرم شدن، آگاه هم شود.
اساساً ماهیت مسابقه «خانه ما» را میتوان آگاهی از طریق سرگرمی دانست و این همان رسالتی است که برای رسانهها تعریف میکنند. مسابقهای که به نوعی اقتصاد مقاومتی در ساحت خانه و خانواده را نه با شعارهای ایدئولوژیک که با راهکارهای استراتژیک، تجربه پذیر میکند. تماشای این مسابقه به ویژه در شرایط کنونی که با بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی عجیب و غریبی مواجه هستیم بیش از هر زمان دیگری مفید است. هم فال است هم تماشا. هم سرگرم میکند و هم آگاهی میبخشد. این آگاهی البته به صرف افزایش معلومات و اطلاعات ختم نمیشود بلکه به ارتقاء و افزایش مهارتهای فردی و خانوادگی در زمینه اقتصاد خانواده کمک میکند.
نوعی فرهنگسازی رسانهای که مهارتهای زندگی را در بستر یک تجربه عملی امکان پذیر میکند. تجربهای که فانتزی و خیالی نیست بلکه مبتنی بر واقعیت و تجربههای روزمره است. از این حیث میتوان مسابقه «خانه ما» را یک «رئالیتی شو» با سویه واقعگرایانه دانست که به سنجش و افزایش توانمندی شرکت کنندگان و البته مخاطبان میپردازد. به همین دلیل میتوان «خانه ما» را مسابقهای برای استعداد پروری دانست که در آن آموزش و مهارت آموزی رخ داده و آگاهی به یادگیری بدل میشود و این درست تعریفی است که سازمان یونسکو از سواد و آگاهی دارد و شاخص آن را توانایی و مهارت در تغییر رفتار و محیط میداند. از همین رو چالش شرکت کنندگان در این مسابقه یک چالش فانتزی و هیجانی ناشی از یک مسابقه تلویزیونی نیست بلکه چالش ارزیابی و سنجش خود در نسبت با مهارتهای فردی و خانوادگی به ویژه در حیطه مدیریت اقتصاد خانواده است.
در واقع شرکت کنندگان یا خانواده در یک مسابقه تلویزیونی و در محیط استودیویی شرکت نمیکنند آنها در یک کارگاه مهارت آموزی شرکت میکنند که ساختار رقابتی و شکل مسابقهای دارد و خوشبختانه شرکت کنندگان آنهم به پایتخت محدود نشده و مسابقه در استانهای مختلف برگزار میشود. این ویژگی و رویکرد کمک میکند تا خرده فرهنگ بومی و قومی و در واقع سبک زندگی ایرانی در رنگین کمان اقوام بازنمایی شده و الگوهای مصرف در نسبت با نسبیت آنها مورد خوانش و استفاده قرار بگیرد. در واقع مسابقه «خانه ما» هم مرزهای جغرافیایی هم مرزهای فرهنگی را در قلمرو وسیع ایران نه تهران تعریف کرده و از مولفههای بومی در قوام بخشی به اهدافی که دارد بهره میبرد. از این طریق مخاطبان نیز با خرده فرهنگهای قومی و محلی در بستر سبک زندگی ایرانی آشنا شده و در یک هم افزایی قومی و ملی، تجربههای خود را به هم منتقل کنند.
شاید گزافه نباشد که بگوییم مسابقه «خانه ما» مدیریت و برنامهریزی اقتصادی را از شکل کلان در بستر خانواده و به شکل خُرد بازنمایی کرده و مدیریت اقتصاد خانه را از طریق یک مسابقه به مخاطبان و مردم آموزش میدهد. مسابقهای که فقط بین خانوادهها نیست بلکه نهاد خانواده و خانه، بستر این رقابت قرار گرفته و امکان همذات پنداری و همدلی تماشاگر را با روند مسابقه و شرکت کنندگان آن بیشتر میکند. ضمن اینکه به شکل تلویحی، کارگروهی و تیمی یا به عبارت بهتر اتحاد و وحدت خانوادگی را هم به مثابه یک کنش رفتاری و مهارت جمعی در لایههای درونی تر خود آموزش داده و در ضمیر ناخودآگاه مخاطب میپروراند. ضمن اینکه در این مسابقه با یک برنده یا قهرمان فردی مواجه نیستیم بلکه با قهرمان جمعی و خانوادگی روبرو هستیم که قهرمانیشان حاصل تعامل و تعاون و همکاری است و این یعنی تمرین کار تیمی و گروهی در یک مسابقه. فارغ از کارکردهای آموزشی و مهارت آموزی و فارغ از ایجاد سرگرمی و نشاط یک مسابقه، این مسابقه و قوانین و قواعدش و در واقع فرم و ساختارش به همبستگی و دلبستگی بیشتر اعضای خانواده منجر شده که برای یک هدف مشترک تلاش میکنند و میتوان گفت مسابقه «خانه ما» تکریم و تحکیم خانواده است.»
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان