میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گالری ترانه باران، نسخهای کمیاب و نفیس از کتابت «مقتل حسین بن علی (ع)» متعلق به قرن ۱۳ هجری قمری در نگارخانه ترانه باران، نگارخانه تخصصی خط، خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی رونمایی و بررسی شد.
این مقتل فاخر به خط نستعلیق عبدالنبی شیرازی به سفارش محمدرحیم میرزا کتابت شده و حدود ۱۰۰ صفحه را در بر میگیرد و اثری آراسته به ظرافتهای کتاب آرایی و تذهیب است.
«سوگ باران» عنوان این برنامه بود که با حضور اهالی فرهنگ و هنر و علاقهمندان هنرهای سنتی و آئینی در آستانه اربعین حسینی برپا شد.
در ابتدای این مراسم محبوبه کاظمی دولابی مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران که به طور تخصصی با اهداف توسعهای و ترویجی بر هنرهای ایرانی و اسلامی متمرکز است به نقش و ضرورتهای فعالیت نگارخانهها در عرصه فرهنگسازی و معرفی هنر پیشینیان در جامعه هنری و عموم جامعه، در کنار توجه به هنر معاصر اشاره کرد و معرفی آثار شاخص در این حوزه را از جمله اهداف و برنامههای اصلی این نگارخانه دانست.
این فعال حوزه هنرهای ایرانی و اسلامی ضمن تأکید بر معرفی این مقتل فاخر در ایام سوگواری سالار شهیدان با بر شمردن نقش مجموعهداران در حفظ میراث فرهنگی و هنری کشور افزود: مالکیت این مقتل که به خط نستعلیق کتابت شده به مجموعه خصوصی تعلق دارد و باید از مجموعهدارانی که با هزینه شخصی به گردآوری و نگهداری این آثار میپردازند تا آن را به نسلهای بعد منتقل کنند قدردانی شود.
مدیر نگارخانه ترانه باران به عنوان برگزارکننده این رویداد، به ضرورتهای کشف و معرفی چنین نسخ خطی ارزشمند اشاره کرد و گفت: این کتابتها به خصوص در وصف ائمه اطهار در زمره سرمایههای فرهنگی ایرانیان و بیانگر روح دینی و معنوی هنر ایرانیان است؛ چنین آثاری عمق و ریشه ارادت هنرمندان ایرانی به خاندان بزرگ امامت است که از دیرینه سالها به نسل ما رسیده است و بی شک با معرفی و بررسی چنین مکتوبات گرانبهایی چراغی پیش روی هنر معاصر گذاشته میشود.
مدیر حراج باران با تأکید به معرفی این مقتل نفیس و کمیاب در ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: خط و خوشنویسی ایرانی هویت راستین ماست و بزرگترین موزههای دنیا به داشتن چنین نسخ خطی به خود می بالند، اگر قرار است هنر ایران در دنیای معاصر حرفی در خور و جهانشمول ارائه دهد باید مسیری هدفمند و امروزی برای معرفی بین المللی چنین آثاری با روح دینی و مذهبی طراحی و اجرا شود که نیازمند یک عزم ملی است. ارائه مجموعههای نسخ خطی اصیل و کهن علاوه بر کارکردهای فرهنگی و هنری میتواند در زمینه گردشگری هنری جذاب باشد و در یک بستر مناسب ارزش افزودههای متنوع بیافریند.
در این مراسم علی اشرف صندوقآبادی هنرمند خوشنویس پیشکسوت هم پس از روخوانی صفحاتی از این مقتل به ویژه صفحه اول و صفحه آخر که مشخصات و شناسنامه این نسخه را در بر میگیرد، به نقش کاتبان خوشنویس در ماندگاری آثار فرهنگی اشاره کرد. او عیار خوشنویسی این نسخه را تحسین برانگیز دانست و گفت: تمام صفحات این نسخه به خط خوش نستعلیق است و خوشنویسی آن ساختار و ترکیب خوبی دارد و بسیار خوانا کتابت شده است.
این خوشنویس با برشمردن زیباییهای این مقتل بر اصالت این نسخه اشاره کرد و ادامه داد: این مقتل که رقم زیبا و دلنشین عبدالنبی شیرازی به سال ۱۲۸۳ هجری قمری را دارد بسیار خوب و مناسب نگهداری و مراقبت شده و صفحهآرایی بسیار زیبنده و در عین حال چشم نوازی دارد که با توجه به خوانا بودن برای چاپ و انتشار و بهرهمندی عمومی هم مناسب است.
وی با ستایش گالری ترانه باران، تلاشهای این مجموعه برای رونق خوشنویسی را بسیار مثمر ثمر دانست و خواستار حمایت از آئین «سوگ باران» و رویدادهای مشابه شد که در اشاعه هنر معنوی جریان سازی میکنند.
امیر عبدالحسینی نیز با اشاره به این نسخه از مقتل اظهار کرد: کتابت و تذهیب قرآن، ادعیه، دیوان شاعران کهن و نسخههای تاریخی روزگار گذشته در هنر کتابآرایی بسیار مورد توجه است و یکی از عوامل مهم در پاسداشت و صیانت فرهنگ و هنر و تاریخ قلمداد میشود.
وی در ادامه بر اهمیت حضور سفارشدهنده در کتابآرایی کهن تأکید کرد و بر جای ماندن نسخههای هنری از روزگار گذشته با مضامین دینی و آئینی را مرهون سفارش امیران، وزیران، حاکمان و صاحبان مشاغل و متمولان آن روزگار دانست که با نیت نگهداری در کتابخانه و مجموعه خود و یا با هدف وقف و گاهی نذر و نیاز و توسل هزینههای مرتبط با امور کتابآرایی را بر عهده داشتهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان