میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان سینمای ایران که برای بازدید از جدیدترین نمایشگاه نقاشیهای عبدالحمید قدیریان در موزه هنرهای معاصر فلسطین حاضر شده بود، درباره آثار این هنرمند گفت: عبدالحمید قدیریان آدم ویژهای است؛ نه به خاطراینکه نقاش خوبی است؛ بلکه به این خاطرکه حال خوبی دارد و تلاش میکند این حال را روز به روز بهتر کند؛ او در پی کشف راههایی است برای اینکه بتواند معانی بزرگی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.
وی افزود: تا جایی که من با قدیریان آشنایی دارم، تصور میکنم در وهله نخست، فهم مسائل و تعمیق شناخت شخصیاش از معارف دینی برای او اهمیت دارد و اشتراک ماحصل کار با مخاطبان در وهله بعدی جای میگیرد؛ کسانی که اینگونه به حوزه هنر نگاه میکنند، کارهایشان تأثیرگذارتر است.
میرکریمی بیان کرد: من در جریان کارهای قدیریان، نوع تفکرش و پژوهشهایی که انجام میدهد هستم؛ او تلاش میکند تا راههایی را پیدا کند تا بتواند حجم بزرگتری از معانی دینی؛ بهویژه معارف عاشورایی را در تابلوهایش به اشتراک بگذارد؛ چون با این احوال او آشنایی داشتم و از قبل هم پای صحبتهایش نشسته بودم، کنجکاو شدم که به نمایشگاهش بیایم و آثارش را از نزدیک تماشا کنم.
وی یادآور شد: به دلایل علایق مشترکم با قدیریان و حس زیبایی شناختی که در او سراغ دارم، تجربه تماشای آثار او در نمایشگاه «همپای نور» برای من تجربه جذابی بود.
این کارگردان عنوان کرد: فرمهایی که قدیریان در آثارش از آنها استفاده میکند و تجربههایی که در حال انجام آنها است، به معنای گشودن راه تازهای است برای اینکه ما هم بتوانیم به متون و معارف مقدسمان در قالب تصویرگری و هنرهای تجسمی نزدیکتر شویم؛ شاید این تجربه، تجربهای است که در هنر مسیحی به کرات رخ داده است؛ چراکه در فرهنگ مسیحیت این اجازه داده شده و شکل معرفتی که در آنجا تعریف شده، بسیار عینی و واقعگرا است؛ به همین دلیل، پیکرهها، نقوش و چهرههایی که در هنر غرب مشاهده میکنیم، دست نقاش را باز میگذارد تا بتواند تمام مهارت خود را برای زمینی ساختن مفاهیم آسمانی به کار ببندد؛ با اینوجود، قدیریان این راه را نمیرود.
وی افزود: راهی که قدیریان پیش گرفته مبتنی بردیدگاه دینی ما است؛ او معانی زمینی را به آسمان متصل میکند؛ کاری که به تازگی با نور و مفهوم آن آغاز کرده است، کار جالب توجهی است؛ مفهوم نور از آن دست مفاهیمی است که هم در قرآن و هم در روایات به وفور بدان پرداخته شده است؛ اساساً خداوند و اهل بیت(ع) را به شکل نور برای ما تعریف کردهاند.
میرکریمی اضافه کرد: قدیریان در پی یافتن نوعی ترکیببندی است که معنای بسیطتری را از مفهوم نور ارائه و به ما منتقل کند. در آثار این نمایشگاه، حجم زیادی به آسمان اختصاص داده شده است و آرامش خاصی در این اتمسفر وجود دارد؛ وقتی قدیریان به سراغ تصویر یکی از لحظههای حادث شده در واقعه عاشورا میرود، تصویری رقتانگیز یا درشتنمایی شده از ابعاد زمینی آن لحظه ارائه نمیدهد؛ بلکه تلاش میکند از منظری بالاتر به آن لحظه نگاه کند؛ آن لحظه را بزرگ کند و آن را به تمام تاریخ و همه اتفاقات معنویای که این لحظه زاییده آن است، متصل سازد.
وی تصریح کرد: قدیریان از رنگ آبی به خوبی استفاده میکند و ازینکه فرشتگان را در آسمان به تصویر بکشد ابایی ندارد؛ اما در عینحال این پرهیز را دارد که از حریم جهانبینی اسلامی-شیعی خود خارج نشود و پیکرهسازی و چهرهپردازی دقیقی ارائه ندهد تا توجه عمده ما به فضا جلب شود و موقعیت و میزانسن را کاملا احساس کنیم؛ بدون اینکه بخواهیم صورتها را بسیار دقیق ببینیم و یا اینکه در دیدن آنها متوقف شویم.
کارگردان «به همین سادگی» مطرح کرد: مسیری که قدیریان در آن گام برمیدارد، مسیر یک نقاشِ پژوهشگر و کنجکاو است که دوست دارد راههای ارتباطی بیشتری با مکتب ما پیدا کند؛ مکتبی که تاکنون کمتر توانستهایم تجربههای معنویمان در آن را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و آنها را به کلمات قابل فهمتری تبدیل کنیم؛ چنین تجربهای را در حوزه نقاشی باید ارج نهاد.
وی بیان کرد: در مسیر تکاملی که قدیریان در حال طی کردن است من منتظرم که هرسال شاهد اتفاقات بزرگتری باشم؛ کمااینکه در کار او تفاوتهایی را نسبت به گذشته احساس و وقتی با او صحبت میکنم متوجه میشوم که به ادراکات تازهای رسیده است؛ این ادراکات تازه باعث میشود که او گاهی به عقب بازگردد و تابلوهای پیشین خود را بازسازی و در آنها تجدیدنظر کند.
میرکریمی خاطرنشان کرد: آدمی که تلاش میکند، کنجکاو است و به آنچه که دارد، بسنده نمیکند، آدم ارزشمندی است و عبدالحمید قدریان یکی از این آدمها است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد