میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محمود ابوالقاسمی استاد اخلاق و کارشناس مسائل دینی در بیانی با اشاره به معنا و مفهوم «عاشورا» گفت: حضرت موسی علیهالسلام در مناجات با خدای متعال میفرماید: خدایا! چرا امت پیامبر خاتم(ص) را بر دیگر امتها برتری دادی؟ جواب داده میشود: به خطار 10 خصلت، میپرسد آنها چیست؟ میفرماید: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرائت قرآن، توجه به علم و عاشورا.
وی افزود: توجه موسی علیهالسلام در بین این 10 مورد، به عاشورا جلب شد و پرسید: منظور از عاشورا چیست؟ خدای متعال میفرماید: «الْبُكَاءُ وَ التَّبَاكِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ ص»، عاشورا یعنی گریه کردن، یا خود را به گریه زدن برای فرزند رسولالله(ص) و بعد ادامه میدهد: «وَ الْمَرْثِیَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى»؛ مرثیه خواندن و عزاداری کردن بر فرزند مصطفی(ص).
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: خدا در ادامه میفرماید ای موسی! بندهای از بندگان من نیست که در روز عاشورا گریه کند، یا خودش را به گریه بزند و یا بر مصیبت فرزند مصطفی عزاداری کند، مگر اینکه برای او بهشت قرار میدهم که در آن ابدی خواهد بود. میفرماید: بندهای از بندگانم نیست که از مالش در راه محبت به پسر دختر پیامبر، غذایی بدهد یا درهمی انفاق کند مگر اینکه هر درهم او را در دنیا 70 برکت میدهم، گناهان او را میبخشم.
«با توجه به این روایات که از عاشورا به عنوان یک موقعیت یا فضیلتی که مخصوص امت رسولالله(ص) یاد میشود، باید گفت نمیشود واژۀ عاشورا را از ریشۀ «عَشر» به معنای عدد 10 گرفت، نمیشود گفت عاشورا صرفاً به معنای روز دهم از ماه محرم است، پس معنای عاشورا چیست؟»
حجتالاسلام ابوالقاسمی با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: عاشورا از ریشۀ «عِشر» به معنای معاشرت و مصاحبت است، خدای متعال در آیۀ 19 سورۀ نساء میفرماید: «و عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» یعنی با زنان آنگونه که شایستۀ آنان است معاشرت کنید، در آیۀ 13 سورۀ حج میفرماید: «لَبِئْسَ الْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ الْعَشِیرُ» و چه بد معاشر و رفیقی را انتخاب کردند. پس «عاشور» به کسی گفته میشود که ویژگی او معاشرت است و در نهایت عاشورا یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با فرزند رسول خدا(ص) شدّت بالا میگیرد.
وی افزود: برای همین است که در روز عاشورا هر کسی گرچه مختصر محبتی به امام حسین علیهالسلام دارد، محبت خود را اظهار میکند. امام صادق علیهالسلام میفرماید وقتی امام زمان(عج) پشت خود را به کعبه تکیه میدهد و خطبه میخواند، ابتدا از شباهت خود به رسولان علیهمالسلام شروع میکند و تا شباهت خود به اهلبیت علیهمالسلام را بیان میکند، ایشان در فرازی میفرماید: «مَن اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن علیهماالسلام فَها اَنَا ذَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ»؛ هر کسی میخواهد به چهرۀ حسن و حسین (علیهماالسلام) نگاه کند، به من نگاه کند که من همان حسن و حسین هستم.
* ادامۀ سخنان حجتالاسلام ابوالقاسمی را در فایل صوتی زیر بشنوید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد