میرنیوز

یادداشت|نگاهی دوباره به غدیر خم

 یادداشت|نگاهی دوباره به غدیر خم 2020-08-07T15:04:23+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برای تحلیل پدیده‌های تاریخی یکی از روش‌ها، بررسی زمینه‌های و بستر شکل‌گیری پدیده، مراحل رشد و علل افول آن است. با دقت در حوادث و بررسی دقیق رویدادها می‌توان ارتباط میان پدیده‌ها را مورد توجه قرارداد و یک حادثه را مستقل از دیگر حوادث پیرامون در نظر نگرفت. با این دید بررسی تاریخ اسلام یک نگاه دوباره است. در این نوشتار سعی شده تا از زاویه‌ای متفاوت پیمان غدیر خم که درواقع پذیرش ولایت امام‌علی(ع) بعد از رسول‌الله(ص) است، بررسی شود. ولایت موردنظر پیامبر(ص) «النَّبىُ أَوْلى‏ بِالمُؤمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(1) است که به معنای سرپرستى انسان کامل بر سایر انسان‌ها در ابعاد مختلف زندگی است تا آنها را به سعادت نهایى دنیوى و اخروی‌شان برساند. ضرورت ولایت بر افرادی که مى‌‏خواهند جامعه‌‏اى انسانى تشکیل دهند روشن است چون ولیّ به مسائل‌شان آگاه‌‏تر است و هدف این ولایت را بالاتر از امنیت و رفاه می‌دانند. ولیّ باهدف تربیت و شکوفا کردن استعدادهاى انسان و تشکیل جامعه انسانى بر اساس عدل عمل می‌کند.

بیعت مردم با علی(ع) در غدیر خم

در حجةالوداع افراد زیادی به حج رفته بودند که همه با حضرت علی(ع) در روز غدیر بیعت کردند، بنابر نقل مشهور 40 هزار نفر، سه روز در غدیر خم ماندند و با حضرت به عنوان خلیفه و جانشین بعد از پیامبر(ص) بیعت کردند و به او تهنیت گفتند. بیعت غدیر بیعت عجیبی است، یک مراسم مفصل بود. حتی لگن آب گذاشتند و امیرالمؤمنین(ع) این‌طرف چادر دست در لگن آب می‌کرد و آن‌طرف هم زن‌ها بیعت می‌کردند. قطعاً همه افراد دستور پیغمبر و بیعت با علی(ع) را به یاد دارند، اما چرا از واقعه غدیر حدود 70 روز نگذشته سقیفه را تشکیل دادند؟ آیا بیعت با علی(ع) یادشان رفته بود؟ که گفتند دیر آمدی دیگر با ابوبکر بیعت کردیم! مگر در عرب، عهد و پیمان و وفاداری به آن اهمیت بالایی نداشت، اما چه اتفاقی افتاد که به شکلی مُتعِین اکثریت عهد پیمانشان را شکستند. علت این چرخش چه بود؟

عهدشکنی انصار

گناه انصار به عنوان خودی و افرادی که در شکل‌گیری هسته اولیه اسلام نقش داشتند، در نقض بیعت غدیر بسیار بزرگ است، آنها به خاطر ترس و دنیاطلبی‌شان با امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) که شب‌ها به در خانه آنها می‌رفتند و غدیر را یادآوری می‌کردند، همراه نشدند، این یعنی خودشان هم می‌دانستند که بیعتشان در غدیر دروغ بوده است. اگر انصار دنیاطلبی‌شان را کنار می‌گذاشتند حتماً ولایت حضرت علی(ع) را می‌پذیرفتند. آنها از اول فرضشان بر این بود که علی(ع) حاکم نشود و می‌دانند بیعتی که در غدیر کرده‌اند عملی نخواهد شد و الا معنی ندارد که در سقیفه جمع شوند. حتی در تاریخ‌ داریم که انصار در مقطعی شعار دادند که «لا نبایعُ الا علیاً»، اما نمی‌شود، قریش دست در دست هم نمی‌خواهند علی(ع) خلیفه باشد و این یعنی انصار باید با روحیه‌ صدر اسلامی جلوی قریش بایستند و این دیگر از انصار بر نمی‌آید!

از طرفی توطئه‌ قریش کامل است، بنی‌امیه، بنی زهره و... اینها همه باهم کنار آمده‌اند، نه در سقیفه بلکه قبل از آن در واقعه عقبه که در آن قصد ترور حضرت محمد(ص) را داشتند، نشان می‌دهد کاملاً باهم متحد شده‌اند. انصار این را حس کرده‌اند و با مهاجرین هم‌نظرند و هر دو گروه نمی‌خواهند حضرت امیر(ع) خلیفه باشد و خودشان قصد خلافت دارند. انصار یا باید مثل صدر اسلام با روحیه آماده‌ مرگ کنار علی(ع) باشند یا اینکه عهد و پیمان را نقض کنند، لذا سقیفه بهپا می‌شود.

شما وقتی در منابع در مورد غدیر خم مطالعه می‌کنید با یک خطبه‌ی طولانی مواجه می‌شوید که در وصف امیرالمؤمنین(ع) است، سه روز مردم در غدیر خم خیمه زدند و همه با حضرت بیعت کردند، در یک چنین فضایی سقیفه را شکل دادند، آیا انصار نمی‌دانستند که باید به دستور پیامبر(ص) پایبند باشند؟ همه می‌فهمیدند که در سقیفه چه کار می‌کنند. اگر الآن با علی(ع) همراه نمی‌شوند از باب قراری که با ابوبکر گذاشتند نیست، فقط از روی بی‌دینی است، وقتی کلام رسول خدا(ص) را به خاطر دنیاطلبی و ترس از دست رفتن زندگی‌ کنار می‌گذارند به آنچه می‌توان گفت؟ همه آن کسانی که می‌گفتند: ای علی(ع) اگر قبل از ابوبکر می‌آمدی با تو بیعت می‌کردیم! دروغ می‌گفتند و بهانه می‌آوردند، مگر این افراد قبلش در غدیر با حضرت بیعت نکرده‌اند؟

از بزرگان مهاجرین چه کسانی در سقیفه بودند؟ آیا ابوبکر و عثمان تا قبل از آن روز جزء بزرگان محسوب می‌شدند؟ این دو نفر نه از بزرگان قریش بودند نه از بزرگان انصار. ابتدا انصار به خاطر ترسشان در سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند، مهاجرین دیدند که بازی شروع‌شده و از فرصت استفاده کردند. عمر صریحاً می‌گفت: وقتی‌ که رسول خدا(ص) از دنیا رفت باورمان نمی‌شد که دیگر بتوانیم حکومت را بگیریم چون رسول(ص) زمینه‌ها(2) را شدیداً بسته بود. تا انصار سقیفه را برپا نکرده بودند باورشان نمی‌شد که بتوانند کاری بکنند. اگر کسی از خودی‌ها از داخل خراب‌کاری نکند در جنگ اراده‌ها دشمن نمی‌تواند موفق شود. انصار به خاطر آن روحیه خاصی که در جنگ حُنین بعد از تقسیم غنائم در آنها پیدا شد و مقابل پیامبر(ص) به خاطر غنائم ایستادند، ترس از دست دادن منافع و به دنبال آن دنیاطلبی بر آنها غالب شد و باعث شد در آن روزگار حساس پشت علی(ع) را خالی کنند. آن زمان برای عهد و پیمانشان ارزش قائل بودند اما می‌ترسیدند، پشت علی(ع) ایستادن ترس دارد و علاقه به زندگی‌شان بیشتر بود.

البته عوامل دیگری هم در نقض پیمان غدیر خم نقش داشتند، از نقش بشیر بن سعد و قدرت‌طلبی سعد بن عباده و رقابتش با حضرت علی(ع) بر سر جانشینی نباید ساده گذشت، درگیری‌های بین اُوس و خزرج مهم است و حسادت و کینه‌توزی قریش و بنی‌امیه نیز بسیار تأثیرگذار است؛ اما ‌تنهایی حضرت علی(ع) مسأله دیگری است؛ البته 12 نفر مقابل جریان سقیفه ایستادند و سخنرانی کردند(3) اصحابی چون اُبَی‌بن‌کعب، عمار، سلمان، ابوذر، مقداد، زبیر و چند نفر دیگر جلوی فتنه ایستادند، اما در آخر سر کم آوردند و کاری از پیش نبرند. کسانی که پای حضرت علی(ع) ‌ماندند کسانی‌اند که جایگاه و مقبولیت اجتماعی بالایی ندارند یعنی قوم و قبیله‌ای پشتشان نیست، زبیر کسی را ندارد، سلمان ایرانی است، ابوذر تنها و مقداد یک سیاه‌پوست آفریقایی است و این یعنی جماعتی پشتشان نیست تا جریانی شکل بگیرد، لذا در مدینه کسی پشت علی(ع) نیست، مردم مدینه یا با سعد بن عباده یا با بشیر بن سعد و یا با قریش‌اند و همه‌ قریشی‌ها هم‌دستشان در دست هم است. در این فضا شما امام علی(ع) را در آن روزگار خیلی تنها می‌یابید. مجموع این نکات باعث شکل‌گیری نقض پیمان غدیر خم و شکل‌گیری فتنه در جهان اسلام ‌شد.

1ـ احزاب/6

2ـ پیامبر(ص) براى اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) گام‌‏هاى بلندى برداشته و تا امروز راه ما را روشن کرده است. این راه‌ها شامل: الف) از روز اول دعوت تا واپسین لحظه‏‌هاى حیات، همیشه على(ع) را نشان می‏داد و سفارش مى‌‏کرد که بر او جلو نیفتید که گمراه مى‏‌شوید. (احادیث غدیر، ثقلین و منزلت) ب) زمینه‌سازى با فرستادن سپاه اسامه به سرزمین‌‏هاى دور، اما آنها که هدف را فهمیده بودند، به بهانه اینکه  چگونه پیامبر(ص) را رها کنند، از مدینه نرفتند و ماندند و نفرین پیامبر(ص) را بر خود خریدند. ج- پیامبر(ص) به خاطر اینکه کار را نهایی کند و ابهامى باقى نگذارد، در آخرین لحظه که همه جمع شده بودند، قلم و کاغذی خواست، اما مهیا نشد، او که پافشارى آنها و مخالفتشان را دید، دیگر جهتى براى نوشتن نداشت. کسانى که روبروى او گفته‌اش را نمى‌‏پذیرند، پس از مرگ با این نوشته‏ چه خواهند کرد؟ د- پیامبر(ص) افراد و حوادثی را به عنوان معیار حق بعد از خود معرفی کردند، فاطمه، ابوذر، عمار و همراهى قرآن روشنگر است.

3ـ این را بدانید در نزاعی به این شکل یک عده صاحب منصب حرف می‌زنند، بقیه منتظرند ببینند چه می‌شود تا پیروی کنند.

* سید حامد صدر، معاون پژوهش پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

خیابان کریمخان تهران، مملو از عاشقان حضرت رسول الله (ص) شد

خیابان کریمخان تهران، مملو از عاشقان حضرت رسول الله (ص) شد
2024-09-20T19:51:40+03:30
جشن پرشور مردم تهران در حد فاصل میدان هفت تیر تا حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

نگذاریم دفاع مقدس را تحریف کنند

نگذاریم دفاع مقدس را تحریف کنند
2024-09-20T16:18:22+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: ما یک جنگ نابرابر هشت ساله را با عزت و سربلندی پشت سر گذاشتیم و باید با بیان خاطرات آن دوران از تحریف دفاع مقدس جلوگیری کنیم.

اگر دنبال عزت هستیم باید به دنبال وحدت باشیم

اگر دنبال عزت هستیم باید به دنبال وحدت باشیم
2024-09-20T16:05:00+03:30
زاهدان_ امام‌جمعه موقت زاهدان، گفت: اگر دنبال عزت، هستیم، باید به دنبال وحدت باشیم.

باید قدردان امنیت و سلامت در جامعه باشیم

باید قدردان امنیت و سلامت در جامعه باشیم
2024-09-20T15:51:42+03:30
شیراز- نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه باید قدردان امنیت و سلامت در جامعه باشیم، گفت: امنیت یک نعمت بزرگ است و باید شکرگزار خدای متعال باشیم زیرا ناس...

دوران دفاع مقدس نماد حماسه پرشکوه مقاومت ملت بزرگ ایران است

دوران دفاع مقدس نماد حماسه پرشکوه مقاومت ملت بزرگ ایران است
2024-09-20T15:51:42+03:30
گناوه- امام جمعه گناوه گفت: دوران دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین و مهمترین بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی و نماد همیشگی حماسه پرشکوه مقاومت ملت بزرگ ایران است.

شهدای دفاع مقدس برای اجرای عدالت و احکام اسلامی جان دادند

شهدای دفاع مقدس برای اجرای عدالت و احکام اسلامی جان دادند
2024-09-20T15:51:41+03:30
گرمی- امام جمعه شهرستان گرمی گفت: شهدای دفاع مقدس برای اجرای احکام اسلامی، عدالت، حفظ عفت و غیرت و حجاب جان دادند و باید این مسیر روشن و اسلامی ادامه داشته ب...

دسترسی ناکافی مردم به خدمات پزشکی بزرگترین معضل لامرد است

دسترسی ناکافی مردم به خدمات پزشکی بزرگترین معضل لامرد است
2024-09-20T15:51:41+03:30
لامرد- امام جمعه لامرد با بیان اینکه دسترسی ناکافی مردم به خدمات پزشکی بزرگترین معضل لامرد است،گفت: مردم لامرد نسبت به حوزه بهداشت و درمان توجه دارند ولی مسئ...

وقف در حال آسیب دیدن است

وقف در حال آسیب دیدن است
2024-09-20T15:51:40+03:30
جهرم- امام جمعه جهرم گفت:معتقد هستم که در سراسر کشور، وقف در حال آسیب دیدن و چراغ خانه وقف در حال خاموش شدن است، مسئولان باید تلاش کنند تا دوباره به موضوع وق...

حمایت از فلسطین واجب قطعی امت اسلامی است

حمایت از فلسطین واجب قطعی امت اسلامی است
2024-09-20T15:38:22+03:30
زنجان-امام جمعه ابهر گفت: حمایت از فلسطین واجب قطعی امت اسلامی است.

۲۸ کشور دنیا شبکه موساد را در درون خود نابود کردند

۲۸ کشور دنیا شبکه موساد را در درون خود نابود کردند
2024-09-20T15:38:22+03:30
کاشان - امام جمعه کاشان گفت: ۲۸ کشور دنیا شبکه موساد را در درون خود نابود کردند.

وحدت یکی از راهبردی‌ترین سیاسیت‌های اسلام است

وحدت یکی از راهبردی‌ترین سیاسیت‌های اسلام است
2024-09-20T15:38:21+03:30
کرمانشاه- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: وحدت یکی از راهبردی‌ترین سیاسیت‌های اسلام است.

مسئولان استراتژی دفاع مقدس را در مدیریت خود پیاده کنند

مسئولان استراتژی دفاع مقدس را در مدیریت خود پیاده کنند
2024-09-20T15:38:21+03:30
بیله سوار - امام جمعه شهرستان بیله سوار گفت: مسئولان باید در مدیریت خود از استراتژی دفاع مقدس بهره برده و اهداف اداری و مدیریتی خود را براساس اهداف دفاع مقدس...

هفته وحدت فرصت همگرایی مسلمانان و مرزبندی با دشمنان است

هفته وحدت فرصت همگرایی مسلمانان و مرزبندی با دشمنان است
2024-09-20T15:38:20+03:30
کرمان_امام جمعه شهر جوپار گفت: هفته وحدت فرصت تقویت همگرایی مسلمانان و مرزبندی با دشمنان است.

مراقب فتنه‌های پیش رو باشیم/ نابودی رژیم صهیونیستی آرمان امت اسلامی است

مراقب فتنه‌های پیش رو باشیم/ نابودی رژیم صهیونیستی آرمان امت اسلامی است
2024-09-20T15:25:01+03:30
قزوین- امام‌جمعه قزوین با بیان اینکه باید مراقب فتنه‌های پیش رو باشیم، گفت: فتنه‌ای بی‌رحم‌تر از فتنه صهیونیست وجود ندارد و قرآن کریم راه‌ مبارزه با آن را مق...

رژیم صهیونیستی به آخر خط رسیده است

رژیم صهیونیستی به آخر خط رسیده است
2024-09-20T15:25:01+03:30
تبریز-امام جمعه تبریز گفت: جنایت‌های رژیم صهیونی نشان می‌دهد که دیگر به آخر خط رسیده‌اند.

گنجینه دفاع مقدس برای نسل حاضر مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد

گنجینه دفاع مقدس برای نسل حاضر مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد
2024-09-20T15:25:00+03:30
رشت _ امام جمعه رشت با اشاره به اتفاقات تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس گفت: گنجینه دفاع مقدس باید برای نسل حاضر مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد

عزت و قدرت امروز کشور به برکت دفاع مقدس است

عزت و قدرت امروز کشور به برکت دفاع مقدس است
2024-09-20T15:25:00+03:30
اسلامشهر- امام جمعه اسلامشهر گفت: عزت و قدرت امروز کشور به برکت دفاع مقدس است.

کیفیت آموزش در مدارس دولتی افزایش یابد

کیفیت آموزش در مدارس دولتی افزایش یابد
2024-09-20T15:11:40+03:30
همدان ـ امام جمعه همدان با بیان اینکه نیازمند توجه به کیفیت آموزش‌ها در مدارس دولتی هستیم.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبیین شود

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبیین شود
2024-09-20T14:58:21+03:30
امام جمعه اردستان گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان سند بالادستی تبیین شود تا دانش آموزانی فرهیخته و دانشجویانی با انگیزه تحویل جامعه داده شود.

فردی که باعث اختلاف در جامعه می شود باید ترد شود

فردی که باعث اختلاف در جامعه می شود باید ترد شود
2024-09-20T14:58:21+03:30
گرگان-امام جمعه گرگان گفت: فردی که باعث اختلاف در جامعه می شود خود شیطان بزرگ است و باید از جامعه ترد شود.

دفاع مقدس استعدادهای نهفته کشور را شکوفا کرد

دفاع مقدس استعدادهای نهفته کشور را شکوفا کرد
2024-09-20T14:45:02+03:30
یزد- امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: تربیت نسل جوان، شکوفایی ظرفیت‌های نهفته در کشور، ایجاد بازدارندگی دفاعی، ارائه نسخه اطمینان‌بخش برای اداره کشور از دستاورده...

دستاوردهای دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین شود

دستاوردهای دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین شود
2024-09-20T14:45:01+03:30
شفت- امام جمعه شفت گفت: دستاوردهای دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین شود.

جبهه مقاومت قطعاً پاسخ اسراییل را خواهد داد

جبهه مقاومت قطعاً پاسخ اسراییل را خواهد داد
2024-09-20T14:45:01+03:30
ارومیه- امام جمعه موقت ارومیه گفت:جبهه مقاومت قطعاً پاسخ اقدمات اسراییل را خواهد داد و سیلی سختی بر رژیم صهیونیستی خواهد زد.

ضعف در حکمرانی اقتصادی کشور/ جایگاه نیروی انتظامی نباید تضعیف شود

ضعف در حکمرانی اقتصادی کشور/ جایگاه نیروی انتظامی نباید تضعیف شود
2024-09-20T14:31:42+03:30
خرم‌آباد - نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به ضعف در حکمرانی اقتصادی کشور، گفت: مسئولان نباید با سخنان خود جایگاه نیروی انتظامی را تضعیف کنند.

دفاع مقدس حماسه‌ای عظیم بود/ الگوگیری جبهه مقاومت از ملت ایران

دفاع مقدس حماسه‌ای عظیم بود/ الگوگیری جبهه مقاومت از ملت ایران
2024-09-20T14:31:42+03:30
دامغان- امام جمعه دامغان دفاع مقدس را حماسه‌ای عظیم توصیف کرد و گفت: جبهه مقاومت از دفاع مقدس و رزمندگان اسلام الگو پذیری کرده است.

لزوم حفظ روحیه کار جهادی در مسوولان/الگوهای خدمت معرفی شوند

لزوم حفظ روحیه کار جهادی در مسوولان/الگوهای خدمت معرفی شوند
2024-09-20T14:31:41+03:30
سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تاکید بر اینکه مسوولان باید با کار جهادی ادامه دهنده راه شهدا و ایثارگران باشند، گفت: الگوهای خدمت باید به جامعه مع...

دفاع مقدس از درخشان ترین بخش های تاریخ انقلاب اسلامی بو

دفاع مقدس از درخشان ترین بخش های تاریخ انقلاب اسلامی بو
2024-09-20T14:31:41+03:30
قم- امام جمعه قم گفت: دفاع مقدس یکی از درخشان ترین بخش های تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و این دوره پر از عزت، صبر، مقاومت و ضامن استقلال برای کشور شد.

وظیفه سنگین تربیت آینده‌سازان جامعه بر دوش معلمان است

وظیفه سنگین تربیت آینده‌سازان جامعه بر دوش معلمان است
2024-09-20T14:18:24+03:30
شاهرود- امام جمعه موقت شاهرود با تاکید بر اینکه وظیفه سنگین‌ترین تربیت آینده‌سازان کشور بر دوش معلمان است، گفت: شروع سال تحصیلی فرصتی برای بالندگی هر چه بیشت...

دفاع مقدس الگویی عملی و موفق برای دنیای اسلام است

دفاع مقدس الگویی عملی و موفق برای دنیای اسلام است
2024-09-20T14:18:24+03:30
ایلام-امام جمعه موقت ایلام گفت: دفاع مقدس الگویی عملی و موفق برای دنیای اسلام است.

امت اسلام باید در مبارزه با رژیم صهیونیستی و نابودی آن متحد شود

امت اسلام باید در مبارزه با رژیم صهیونیستی و نابودی آن متحد شود
2024-09-20T14:18:23+03:30
خرمشهر - امام جمعه موقت خرمشهر گفت: امت اسلام باید در مبارزه با رژیم صهیونیستی و تلاش برای نابودی آن متحد شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)