میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیشک شب قدر، بهترین فرصت پرواز است؛ شبی برتر از هزار ماه(1)، که ضعفایی چون این کمترین را هم سودای استفاده از برکاتش در سر میافتد: خدایا! هرخیری که در این شب به خوبانت میدهی به من هم بده! نه! بیشترین بهره را به من بده!(2)
پرواز، لوازمی دارد و مهمترین آن، رهاشدن از وابستگی است: «وَ قَعَدَتْ بِی أَغْلَالِی»(3) و بدترین وابستگیها در سیر معنوی، وابستگی ذهنی و فکری است؛ اگر کسی ذهنیت غلط نسبت به خدا دارد، نمیتواند قدم شایستهای به سمت او بردارد.
دو ذهنیت اصلی غلط را باید در این شبها به عنوان پیشنیاز ورود در این مهمانی ویژه اصلاح کنیم و به این باور برسیم که:
1. خدا به من ظلم نکرده
2. من به خودم ظلم کردهام نه به خدا!
تا این دو، باور عمیق ما نشود، اشک و آه هم فایدهٔ چندانی نخواهد داشت چرا که با سوءتفاهم نسبت به عدل خدا اساساً خود را مقصِّر گنهکار نمیدانم تا بخواهم استغفار کنم! و با سوءتفاهم نسبت به حقیقت گناه، استغفارم سطحی کودکانه خواهد داشت! کأنّ معاذالله آسیبی به خدا زدهام و ایشان دلگیر و ناراحتاند و با دعا میخواهم این کدورت را برطرف کنم!
1) آیا باور داری که خدا به تو ظلم نکرده؟ اگر اعتقاد داری، پس چرا از وضع زندگی خودت راضی نیستی؟! چرا از خانواده، والدین، همسر و... از مصیبت، مریضی و... از سختی، گرفتاری و... راضی هستی؟!
منشأ ظلم چیست؟ نقصی در ظالم یا نیازی در او.
از طرفی تسبیح یعنی نفی هر نقص و کمبودی در خداوند. اینها را اگر نتوانی واقعاً از خدا نفی کنی، امشب چطور صدبار «سبحانک یا لا إله ألّا أنت»(4) سرمیدهی؟!
پس خدای بینیاز، چرا مرا به اینهمه تکلیف و سختی وادار کرده؟! مشکل کجاست؟
مشکل از حقیقت دنیاست که ناسازگار با لذت حقیقی است؛ دنیا به گونهای است که نمیشود زیاد در آن خورد و نوشید و پوشید. تزاحمهای دنیاست که ملاحظاتی میطلبد و اگر بر طبق سرشت خلقت در آن حرکت نکنی به زحمت میافتی. امّا اگر طبق برنامۀ سازندۀ آن پیش رفتی، نه تنها آخرت که دنیا هم به کامت خواهد بود.(5)
باید قواعد عالم را دریافت و با آنها منطبق شد. طبق قواعد طبیعی، آب در 100 درجه میجوشد. قواعد دیگری هم در این عالم هست: مثل قانون بازخورد احسان و قانون بازخورد عفاف: «بَرُّوا آبَاءَکُمْ یَبَرَّکُمْ أَبْنَاؤُکُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُکُمْ»(6)، قانون روزیآفرینی تقوا: «مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»(7)، قانون برکت صدقه: «لِکُلِّ شَیْءٍ مِفْتَاحاً وَ مِفْتَاحَ الرِّزْقِ الصَّدَقَة»(8) و دهها قانون دیگر.
از آن طرف، اراده را برترین ابزار حرکت قرار داده، چیزی که در اختیار همه هست!(9). و بر نیت صادق کار خیر، اجر کار واقعی میدهد ولو امکانات انجامش را نداشته باشی!(10)
چیز زیادی هم نخواسته: فقط اقرار به نعمت خدا و اعتراف به خطای خودم!(11)
پس نه ظلم کرده و نه زور گفته است.
2) به خودم ظلم کردهام نه خدا: «وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ»(12) نه تنها گناه من به او آسیبی نرسانده بلکه:
«گر جملۀ کائنات، کافر گردند بر دامن کبریائیش ننشیند گرد!»
این من هستم که با گناه، آسیب جدّی دیدهام. پس فریاد میزنیم: خدایا من به خودم ظلم کردم و آتش به جان خودم انداختم، خدایا مرا از این آتش رهایی ببخش! «سُبْحَانَکَ یَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ»(13) این توبه از آن ذهنیتهای غلط است که مقدّمۀ پرواز به سمت خوبیهای شبهای قدر میشود.
* حجتالاسلام علی گنجبخش خراسانی، استاد حوزه و مدیر مؤسسه حدیث لوح و قلم
1ـ «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (قدر: 3)
2ـ «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَوْفَرِ عِبَادِکَ عِنْدَکَ نَصِیباً فِی کُلِّ خَیْرٍ أَنْزَلْتَهُ وَ تُنْزِلُهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر» (مصباح المتهجد، ج2، ص595)
3ـ دعای کمیل.
4ـ دعای جوشن کبیر.
5ـ «مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الدُّنْیَا أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى الْفَقْرَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ یَنَلْ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الْآخِرَةُ أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ الْغِنَى فِی قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَه» (الکافی، ج2، ص319، ح15)
6ـ همان، ج5، ص554، ح5.
7ـ طلاق: 2و3.
8ـ الکافی، ج4، ص10، ح3.
9ـ «قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أفضلَ زَادَ الرَّاحِلِ إِلَیْکَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یَخْتَارُکَ بِهَا» (إقبال الأعمال، ج2، ص678)
10ــ «إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِیرَ لَیَقُولُ: یَا رَبِّ ارْزُقْنِی حَتَّى أَفْعَلَ کَذَا وَ کَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَیْرِ. فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّوجَلَّ ذَلِکَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِیَّةٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا یَکْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ. إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ کَرِیمٌ.» (الکافی، ج2، ص85، ح3)
11ـ «لَا وَ اللَّهِ مَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ النَّاسِ إِلَّا خَصْلَتَیْنِ أَنْ یُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَیَزِیدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَیَغْفِرَهَا لَهُمْ» (همان، ص426، ح2)
12ـ بقره: 57؛ أعراف: 160.
13ـ دعای جوشن کبیر
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند
«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد
کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیتشناسی و خط مشیها منتشر شد
مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال
مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان میشود
هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار میگیرد
مداحان و رسانهای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی میکنند
هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار میشود
نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار میشود
نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد
ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمیکند
مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
سهشنبههای مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود
مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
استحکامات نرمافزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است
پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد
سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی میشود
پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم
نامههایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند
اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد
ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند
تلاوت قرآن انفکاکپذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی
جزئیات برنامههای دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»
سمینار بینالمللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد
تجربهگرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد
دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد
نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است
جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود
نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت