میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» که اثر علیاکبر علیزاده است، به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نشر این پژوهشگاه در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.
بیتردید تاریخ فلسفه اخلاق با تأمل بر فضائل اخلاقی و نقش آن در سپهر حیات فردی و اجتماعی پیش رفته است. میتوان نظریه هنجاری اخلاق فضیلت را بازتاب مهمترین رسالت اخلاق در پرورش ملکات و فضائل اخلاقی به دور از اصول و قواعد وظیفهگرا یا غایتنگر اخلاقی برشمرد.
رسالت اصلی کتاب حاضر، مقایسه ارسطو و ابوعلی مسکویه در دو کتاب مهم اخلاقی ایشان یعنی اخلاق نیکوماخوس و تهذیب الاخلاق است که این دو فیلسوف به نوعی بنیانگذار اخلاق فضیلت در غرب و اسلام هستند. در تعیین مقایسه و سنجش دانسته میشود که اخلاق اسلامی چه مقدار از اخلاق یونانی و ارسطو تأثیر پذیرفته و چه اندازه ابتکار و نوآوری خود فیلسوفان اسلامی است.
اهمیت این مقایسه و سنجش از آنجا بیشتر میشود که از یک سو نمیتوان نقش و تأثیر ارسطو در مبانی اخلاق نظری در اسلام را از نظر دور داشت و از سوی دیگر مسکویه بر فیلسوفان اخلاق بعد از خود تأثیر بسزایی داشته و کتابهای اخلاقی متاخر از او، تا اندازه بسیاری مرهون دیدگاههای وی بوده است.
ساختار اثر
این اثر در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است در فصل اول این اثر که به کلیات پرداخته، ضمن تعریفی از فضیلت و پیشینه اخلاق فضیلت، معیار فضیلت و همچنین اهمیت اخلاق فضیلت نیز تشریح شده است؛ در ادامه، فضیلت گرایی در غرب و اسلام تبیین شده و مروری بر آثار ارسطو و ابوعلی مسکویه نیز شده و در پایان این فصل به تأثیر ارسطو بر اخلاق اسلامی نیز اشاره شده است.
«چیستی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه"، عنوان دومین فصل از این اثر است؛ در ابتدای این فصل، بعد از بررسی فضیلت از دیدگاه این دو، فضائل از دیدگاه ارسطو و مسکویه طبقهبندی شده و مبادی اخلاق فضیلت نیز از دیدگاه هر دو فیلسوف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در سومین فصل این کتاب، «عوامل درونی و بیرونی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه» را تشریح کرده است.
سپس، «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» در فصل چهارم به تفصیل تبیین شده است.
در پنجمین و آخرین فصل از این کتاب، مقایسه و نقدی نسبت به دیدگاه هر دو فیلسوف صورت گرفته است. در این فصل به وجوه تشابه و تفاوت هر دو دیدگاه پرداخته شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد