میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا در نوزدهمین نشست از هفتمین دوره سلسله نشستهای دورهای کرسیهای آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی" که به همت دانشگاه طلوع و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری برگزار میشود، گفت: شناخت درست ماهیت انقلاب اسلامی و تبیین فرآیند آن از مرحله نهضت انقلابی، به نظام جایگزین و دولت سازی، جامعه سازی و در نهایت به تمدن سازی در گرو فهم درست "فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی" است.
وی در مورد تحلیل و تبیین فرآیند انقلابهای مدرن گفت: چون پدیده انقلاب مقولهای اجتماعی است، معمولاً تبیینها هم خصیصه جامعه شناختی یافتهاند و با این روش امکان ورود به عمق بنیادهای نظری، فلسفی و اعتقادی انقلاب وجود ندارد. نوع متفکرانی که انقلابها را تحلیل کردهاند گرفتار تبیینهای مادّی هستند و در ریشهیابی علل و عوامل انقلاب در دام علل اربعه منطق صوری ارسطویی ماندهاند. یکی بر اساس نظریه کارکردگرایی ساختاری میگوید جامعه وقتی به عدم تعادل برسد انقلاب میشود. "هانتینگتون" میگوید در پروسه مدرنیزاسیون وقتی یک کشور در روند مدرن شدن دچار ناهمگونی شود گرفتار عارضه انقلاب میشود.
دیگری میگوید در شرایط ناکارآمدی نظام مستقر، اگر گروههای چالشگرا نارضایتی مردمی را سازماندهی کنند سبب ظهور ایدئولوژیهای انسجام بخش و کاهش اقتدار نظام میشوند و رهبران فکری میتوانند با بسیج منابع در جهت منافع ملی، شرایط انقلاب را فراهم کنند.
آقای "جیمز دیویس" میگوید کشوری که در مسیر مدرنیزاسیون افتاده اگر توسعه آن دچار وقفه شود محرومیت نسبی سبب نارضایتی و اعتراض و اگر کنترل نشود باعث انقلاب میشود.
آقای "مارکس" در نظریه تضاد طبقاتیاش میگوید اکثریت از خود بیگانه جامعه اگر به آگاهی برسند متوجه تضاد منافع خود با قدرت حاکم سرمایهدار میشوند و با آنها به چالش میرسند اگر احزاب بتوانند رهبری کنند تا در نیروهای تولید تغییر ایجاد شود، زمینه انقلاب را فراهم میکنند.
آقای "سوروکین" بر پایه روانشناسی اجتماعی، ظهور انقلاب را پیامد سرکوب غرائز ششگانه شهروندان میداند.
دقت در این تحلیلها نشان میدهد آنها به نوع جهانبینی، زیست جهان معنوی توجه ندارند و ارزشهای انسانها را در حد پدیدههای مادی اجتماعی میبینند.
مهاجرنیا با اشاره به نظریه "میشل فوکو" تصریح کرد: ایشان با رویکرد فلسفی انقلاب اسلامی را تحلیل کرد. او بر پایه نظریه عدم پیوستگی گفتمانی خود به این نتیجه رسید که دال مرکزی انقلاب اسلامی ایران "معنویتگرایی سیاسی" است و اصلاً انقلاب ایران را از چارچوب مدرنیزاسیون خارج کرد و گفت یک انقلابی معنوی فرامدرن است.
"شهید مطهری" هم با رویکرد فلسفی، نقش مکتب و ایدئولوژی را در انقلاب اسلامی برجسته دید.
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: تبیین درست نهضت انقلابی و فرآیند پنجگانه انقلاب اسلامی نیازمند فهم دقیق "فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی" و کلان نظریه حاکم بر این انقلاب است.
ما پیروزی انقلاب اسلامی را در رویارویی میان دو "فلسفه سیاسی انقلاب" و "فلسفه سیاسی شاهنشاهی" باید تحلیل کنیم. نظام شاهنشاهی بر اساس حذف اسلام از جامعه و سیاست، قرآن را از مبنای زندگی کنار گذاشت. بازگشت به جاهلیت قبل از اسلام را با تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی رقم زد.
حاکمیت عناصر بهائی و یهودی در بالاترین جایگاه مدیریت کشور به معنای فاصله از عناصر دینی بود. با وابستگی به غرب و اجرای قضیه کاپیتولاسیون و به رسمیت شناختن اسرائیل و جدا شدن از پیکره جهان اسلام و برخورد خشن با روحانیت، "فلسفه سیاسی شاهنشاهی" مدرن را علنی کردند.
وی در پایان با اشاره به سیگنالهای فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در مواجهه با فلسفه سیاسی شاهنشاهی، گفت: ظهور علائم جدید فلسفه سیاسی شاهنشاهی سبب بروز نارضایتی عمیق علماء و حوزهها و انقلابیون دانشگاهی از عملکرد رژیم شد و با گسترش آن روحیه مبارزاتی در میان مردم گسترش یافت و بالطبع ایدئولوژیهای جدیدی در کشور ظهور کرد و تقابل خشن حکومت با مخالفان تشدید شد.
در آغاز دهه 1340 تقابل دو فلسفه علنی و ماهیت معرفتی و اعتقادی هر کدام آشکار شد. شدت مواجهه به قدری "فلسفه سیاسی انقلاب" را برجسته کرد که رهبری جریان مخالفان از نوگرایان متجدد و ملیگرایان باستان اندیش و چپگرایان کمونیست به جریان اسلام انقلابی منتقل شد که سرانجام به پیروزی نهضت اسلام انجامید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند
«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد
کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیتشناسی و خط مشیها منتشر شد
مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال
مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان میشود
هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار میگیرد
مداحان و رسانهای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی میکنند
هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار میشود
نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار میشود
نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد
ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمیکند
مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
سهشنبههای مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود
مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
استحکامات نرمافزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است
پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد
سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی میشود
پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم
نامههایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند
اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد
ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند
تلاوت قرآن انفکاکپذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی
جزئیات برنامههای دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»
سمینار بینالمللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد
تجربهگرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد
دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد
نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است
جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود
نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت