میرنیوز

آیا تشکیل حکومت اسلامی در گروی مقبولیت مردم است؟ / شروط امیرالمؤمنین برای پذیرش زمامداری

 آیا تشکیل حکومت اسلامی در گروی مقبولیت مردم است؟ / شروط امیرالمؤمنین برای پذیرش زمامداری 2021-06-30T13:33:04+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حکومت در لغت به‌معنای فرمانفرمایی،‌ زمامداری و یا حکمرانی است؛ در نظام‌های حکومتی از جمله پادشاهی یا دموکراسی و جمهوری، بسته به نوع عملکرد کارگزاران آن و رابطه آنها با بدنه جامعه، میانگین پیشرفت یا پسرفت آن کشور محاسبه می‌شود. این رابطه با اِعمال سیاست‌های کشوری و نیز سازوکارهایی برای تعیین خط‌مشی‌های سرزمینی برقرار می‌شود، در این بین نهادهای سیاسی همانند تجهیزات منزل، وظیفه انجام امور حکومت و تأمین و تضمین نیازهای ساکنان آن را به‌عهده دارند.

بر این اساس، در هر ساختار حکومتی، رابطۀ بین حاکمیت و مردم، عنصری پیشران محسوب می‌شود؛ هراندازه بین این دو عنصر رابطه مستحکم‌تری برقرار باشد، بنای جامعه از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود اما سؤال اینجاست؛ آیا ساختار حکومت تغییرپذیر در جزئیات یا کلیات است یا خیر؟ آیا اگر ساختاری مبتنی بر حقایق ملی، فرهنگی و مذهبی جامعه‌ای نبود، تغییرپذیر است یا خیر؟ پاسخ مثبت است؛ زیرا از یک سو فطرت و طبیعت بشر از عناصر مهم هر حکومتی محسوب می‌شود و به‌تعبیر حدیث نبوی(ص)، هر فردی بر اساس فطرت توحیدی پا به دنیا می‌گذارد؛ لذا هر حکومتی که سیاست‌هایش خلاف طبیعت و ذات بشری باشد، دیر یا زود محکوم به شکست است. از سوی دیگر ضروری است به این حقیقت دست یابیم که خداوند نظام هستی و برنامه‌های درون این نظام را تغییرپذیر قرار داده است؛ به این معنا که جامعه بشری را در هر دوره وارد صحنه‌های رشد و تربیت می‌کند تا جایی که طبق وعده‌ ادیان آسمانی، جوامع وارد مقطعی به‌نام آخرالزمان، سپس سرزمین موعود می‌شوند؛ بنابراین از آنجا که برنامه‌های خداوند پویاست،‌ ساختار هر حکومتی هم باید مبتنی بر برنامه‌های خداوند دارای تغییرپذیری،‌ رشد و پویایی باشد نه سکون و بی‌تحرکی.

بر این مبنا ضروری است ساختارهای حاکمیتی در هر دوره مورد ارزیابی،‌ سنجش و اصلاح قرار گیرد؛ نمونه بارز این تغییر ساختاری را در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه شاهدیم، حال ما با پذیرش ساختار کلی این  نظام که از سوی بنیانگذار آن یعنی امام خمینی(ره) پایه‌ریزی شد و با اعتماد بر اینکه از بهترین ساختارهای حکومتی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، باید بررسی کنیم تا چه‌حد ساختارهای درون این نظام به حقیقت و مأموریت اصلی خود می‌پردازد. آیا مسئولان و متولیان نظام توانستند ساختارهای آن را مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و روایی سامان دهند و یا ساختاری التقاطی را به‌صورت ناخواسته در بدنه این نظام تحمیل کردند.

خبرگزاری تسنیم در این پرونده و در گفت‌وگو با اندیشمندان دینی، به مسئله «ساختارهای مطلوب زمامداری» در عرصه‌های آموزشی، تربیتی، اقتصادی، حوزه سلامت و... می‌پردازد تا از این رهگذر ضمن بررسی ساختارهای اجتماعی و سیاسی، به بهترین ساختارهای و الگوهای مبتنی بر حقایق دینی دست یابد.

در این باره با آیت‌الله سید محمد حسینی قزوینی، از مجتهدین حوزه علمیه و صاحب تألیفات متعددی مانند «امامت و ولایت روح دیانت» و «نقد کتاب اصول مذهب شیعه» گفت‌وگویی ترتیب دادیم. آیت‌الله قزوینی را بیشتر با مناظراتش با عالمان سنی و وهابی می‌شناسیم. وی مدیر سابق شبکه جهانی ولایت و مدیر فعلی شبکه جهانی حضرت ولیّ‌عصر(عج) است. آیت‌الله قزوینی در این برنامه به دفاع از حقانیت شیعه و نقد تفکر مخالفان تشیع می‌پردازد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

امامت آسمانی و امامت در دنیا دو ساحت متصل به همند

* از آنجایی که نظام اسلامی ما مبتنی بر ولایت فقیه است و این امر از اصل امامت سرچشمه می‌گیرد، بنا داریم مقداری بحث را مبنایی‌تر مورد بررسی قرار دهیم، کلامیون ما درباره تعریف امامت گفته‌اند امامت، ریاست عامه در امور دین و دنیاست، آیا این تعریف از امامت کامل است یا مراتب دیگری دارد؟

امامت شئوناتی دارد؛ یکی از شئون آن در آیه 124 سوره بقره است:  «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما؛ و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود، و وى آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: «من تو را امام بر (تمام) مردم قرار دادم.» درجه دیگر آن در آیه 73 انبیاء است: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ‏ بِأَمْرِنا.» بنابراین هر کدام در درجه و رتبه‌ای قرار دارند. در درجات بالاتر، امام مقام خلیفه الهی در زمین دارد، بر این اساس، کل فیوضاتی که از خداوند متعال به عالم می‌رسد،‌ از مجرای امام جاری می‌شود.

اما بزرگان ما درباره امام تعاریفی ارائه داده‌اند؛ امام خمینی می‌فرماید «فَهُم من قِبَل الله ملاک التصرّف فی کلّ شئ...» یعنی ائمه،‌ از سوی خداوند عالم، مالک تصرف در کل ما سوی الله هستند که همان ولایت عامه کلیه بر تمام موجودات است. آقای خویی می‌فرماید «بل لهُمُ الولایة التّکوینیة لما دون الخالق»؛ ائمه ولایت تکوینی بر مادون خالق دارند. مرحوم میلانی می‌گوید «فإنّهم وسائط فیضه المقدس.» مرحوم کمپانی می‌گوید «لهم الولایة المعنویة و السلطنة الباطنیة علی جمیع الأمور التکوینیة و التشریعیة.» یعنی برای آنها ولایت معنوی و سلطنتی باطنی بر جمیع امور تکوینی و تشریعی است.» امام در مصباح الهدایة از مرحوم محمدرضا قمشه‌ای نقل می‌کنند «الحقیقة المحمّدیّة هی الَّتی تجلَّت فی صورة العالم و العالم من الذرّة إلى الدرّة ظهورها وتجلَّیها» این حقیقت محمدی است که در عالم ظهور و تجلی کرده است.

اما خود ائمه خیلی از معارف را در قالب زیارتنامه و مناجات‌ها بیان کردند؛ چرا که شاید روایات، ظرفیت بیان برخی معارف والا را ندارند. در بخشی از زیارتنامه امام حسین(ع) می‌خوانیم «إِرادَةُ الرَّبِّ فِی مَقادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَتَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ»؛ یعنی «اراده پروردگار در امور مقدرش به‌سوی شما خاندان فرود می‌آید و از خانه‌های شما صادر می‌شود» و از قلب آن بزرگواران بر عالم پمپاژ می‌شود؛‌ یعنی الآن ما که سخن می‌گوییم، واسطه فیض ما و حیات و علم و قدرت ما حضرت حجت(عج) است.

امام در طول امامت تکوینی خویش، امامتی تشریعی دارند؛ لذا امام شئونی برای صیانت از تحریف دین دارد. در روایات داریم خداوند متعال ائمه را برای جلوگیری از تحریف دین مکلف کرده است.

امیرالمؤمنین با حفظ امامت تکوینی، پاسداشت دین نبوی بود

* با توجه به آنچه شما بیان کردید،‌ یک زمامداری آسمانی داریم و یک زمامداری دنیوی و به‌قولی زمامداری در عالم تشریع؟

همان طور که اشاره کردم، امام در یک رتبه، واسطه فیض از آسمان به‌سوی دنیا است. در مرتبه‌ای بعد، مأموریت وی جلوگیری از تحریف شریعت و سنت نبوی در دنیا است، خود امیرالمؤمنین(ع) را ببینید، ایشان ضمن مقام والای امامتشان در کل عالم، پس از رحلت رسول الله(ص) خود را موظف به حفظ قرآن و سنت نبوی دانستند. پس بخشی از این تلاش‌ها برای جلوگیری از تحریف در دین بود. شاید بیش از 300 مورد از قضاوت‌های محیّرالعقولی را از امیرالمؤمنین در منابع داریم. جناب شوشتری کتاب مفصلی به‌نام قضاوت‌های امیرالمؤمنین دارد، پس یک موضوع،‌ حفاظت از جامعه اسلامی بود؛ چرا که آموزه‌های اسلام در عمق وجود امت نفوذ نکرده است.

امام وظیفه‌ای دیگر درباره اقامه عدل و جلوگیری از ظلم دارد که در تشکیل حکومت حاصل می‌شود. تشکیل حکومت مثل سکه‌ای دورو است؛ یک سمت آن به‌سوی خداوند است که در آیه 124 سوره بقره به آن اشاره کردیم: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما». یعنی ما تو (ابراهیم) را برای مردم امام قرار دادیم. یک سوی آن،‌ پذیرش مردم است. اگر این دو رکن آماده شد، امام مکلف به تشکیل حکومت است.

از این جهت امیرالمؤمنین در خطبه شقشقیه به‌صراحت می‌فرماید «لَولا حُضُور الْحاضِرِ، وَ قیامُ الْحُجَّةِ بِوجُودِ النّاصِرِ، وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَنْ لایُقارّوا عَلى کِظَّةِ ظالِم، وَ لاسَغَبِ مَظْلوم، لاَلْقَیْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها.» اگر به‌خاطر حضور حاضران (توده‌هاى مشتاق بیعت‌کننده) و اتمام حجّت بر من به‌خاطر وجود یار و یاور نبود و نیز به‌خاطر عهد و پیمانى که خداوند از دانشمندان و علماى هر امّت گرفته که: «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمدیده و مظلوم سکوت نکنند»، مهار شتر خلافت را بر پشتش مى‌افکندم (و رهایش مى‌کردم) و آخرینش را به همان جام اوّلینش سیراب مى‌کردم.»

امام، منصبی الهی و تشکیل حکومت در گروی پذیرش و رشد عوام است

رسول اکرم(ص) در مکه است؛ مردم بخواهند یا نخواهند،‌ پیامبر و امام است. مسئول تشکیل حکومت هم است، اما از آنجایی که در مکه شرایط حکومت فراهم نیست و نیروی کافی ندارد، حکومت تشکیل نداد اما زمانی که به مدینه آمدند، عموم مردم اظهار تمایل کردند و زمینه فراهم شد تا حکومت اسلامی شکل گیرد، بعد قاضی معین کرد، نماینده به سایر کشورها فرستاد،‌ جبهه‌های نظامی تشکیل داد و نیروهای رزمنده‌ای تربیت کردند.

لذا ائمه علیهم السلام نیز همین گونه رفتار می‌کنند. مردم بخواهند یا نخواهند،‌ اهل‌بیت امامند و وظایف امامت خود را انجام می‌دهند؛ اما تکشیل حکومت در گروی پذیرش و رشد عوام است.

در ساختار حکومت ما مقبولیت مردم به نظام مشروعیت می‌بخشد

* حکومت را در معنای کلی آن و از منظر دین مبین اسلام چه تعریفی دارید؟

حکومت وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خدا و ابزاری برای اقامه عدل در جامعه است. مشروعیت حکومت هم باید با تأیید خداوند باشد که این امر را می‌توان از نشانه‌ها یافت. این حکومت در وهله بعد باید با مقبولیت مردم همراه باشد؛ در نظام فعلی جامعه اسلامی ما، مقبولیت مردم یکی از ارکان مشروعیت نظام می‌بخشد؛ لذا حضور مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی نشان از پذیرش حاکمیت اسلامی است. مشروعیت اصلی با مبانی دینی و حاکمیت ولایت فقیه است.

* پس به‌نظر شما حکومت اسلامی تا زمانی که مقبول مردم نباشد،‌ مشروعیت ندارد یا قابلیت شکل‌گیری ندارد؟

چون مردم استقبال ندارند و نزد مردم مقبولیتی نیست، یک رکن تشکیل حکومت،‌ لنگ است (نه اینکه مشروعیتی ندارد.) پس از قتل عثمان، مردم با امام بیعت کردند و به ایشان گفتند "ما حاضریم تو را به عنوان امام و خلیفه برگزینیم". امام زمینه را که فراهم دیدند،‌ زمامداری را قبول کردند اما، چگونه قبول کرد؟ امیرالمؤمنین می‌فرماید "«دَعُونِی وَ الْتَمِسُوا غَیْرِی»؛ مرا فراخواندند در حالی که دیگری را می‌خواستند"؛ جالب است که بدانیم ابتدا سراغ طلحه و زبیر رفتند، با این حال، طلحه و زبیر نزد حضرت آمدند و سهم‌خواهی کردند و یک‌سری درخواست‌هایی از امیرالمؤمنین داشتند، فرمود "اگر این‌چنین است،‌ سراغ دیگری بروید. بدانید اگر خواسته شما را پاسخ دهم بر اساس آنچه خود مى‌‏دانم با شما رفتار مى‏‌کنم، و به گفتار هیچ گوینده و سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‏‌اى توجه نمى‌‏کنم و اگر رهایم کنید، مانند یکى از شما خواهم بود، و شاید شنواتر و فرمانبردارتر از شما براى کسى باشم که حکومت خود را به او مى‏‌سپارید.»

مصاحبه: سعید شیری

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند

«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند
2024-10-31T15:07:17+03:30
کتاب کندوی عسل که در بخش محتوای کاربردی مهرواره هوای نو شایسته تقدیر شناخته شده به موضوع مداحی جوانان و نوجوانان پرداخته است.

«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد

«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد
2024-10-31T14:53:57+03:30
کتاب «درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» در ۲۴۰ صفحه و قطع وزیری توسط نشر مشعر منتشر شد.

کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیت‌شناسی و خط مشی‌ها منتشر شد

کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیت‌شناسی و خط مشی‌ها منتشر شد
2024-10-31T14:00:38+03:30
کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیت‌شناسی و خط مشی‌ها هشتمین اثر منتشرشده از اولین «همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» است که توسط حسین عباسی نوذری تألیف شده است.

مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال

مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال
2024-10-31T14:00:38+03:30
صلواتی در نشست «خیال به مثابه ساحت وجودی و فضای مجازی» گفت: بیشتر افرادی که در حوزه مدیریت و حکمرانی فضای مجازی زحمت می‌کشند کسانی هستند که از اهالی فلسفه نی...

مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان می‌شود

مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان می‌شود
2024-10-31T13:47:17+03:30
مراسم عزاداری فاطمیه اول در مسجد رسول اکرم (ص) با سخنرانی شیخ حسین انصاریان به مدت ۱۰ شب برگزار می‌شود.

هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار می‌گیرد

هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار می‌گیرد
2024-10-31T13:47:17+03:30
همه انسان‌ها باید عملاً تلاش کنند تا همرنگ با رحمت الهی شوند و چنانچه این نشود و انسان عمری را با تلخی و عصبانیت زندگی کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که خدا...

مداحان و رسانه‌ای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی می‌‎کنند

مداحان و رسانه‌ای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی می‌‎کنند
2024-10-31T09:33:58+03:30
مسابقه فوتبال دوستان بین جمعی از مداحان و فعالان رسانه ای روز جمعه ۱۱ آبان برگزار می شود.

هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار می‌شود

هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار می‌شود
2024-10-31T09:33:58+03:30
معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی گفت: هفتمین اجلاسیه گنگره بین‌الملی اندیشه‌های قرآنی با عنوان قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه اواخر آبان برگزار می...

نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار می‌شود

نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار می‌شود
2024-10-31T09:33:58+03:30
نشست آغاز مقاومت ۲ به همت موسسه امام موسی صدر شنبه ۱۲ آبان برگزار می‌شود

نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد

نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد
2024-10-31T09:33:57+03:30
نشست علمی نقش راویان زیدی در روایات مهدوی با محوریت منابع حدیث شیعه برگزار شد.

ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمی‌کند

ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمی‌کند
2024-10-31T08:27:19+03:30
مومن اگر تشخیص داد، وظیفه‌اش این است که باید در جایی سکوت کند، از سکوت کردن خسته نمی‌شود البته گاهی انسان تکلیف دارد که حرف بزند؛ در این صورت اگر سکوت کند، ...

مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است

مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
2024-10-30T14:47:17+03:30
انصاریان گفت:بدحجابی را انگلیس در زمان رضاخان به کشور تحمیل کرد، رعایت مسأله حجاب تاکید یک مرجع یا روحانی و آخوند نیست بلکه آیات صریح آن در قرآن بیان شده است.

سه‌شنبه‌های‌ مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد

سه‌شنبه‌های‌ مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
2024-10-30T11:27:16+03:30
سه‌شنبه‌های مهدوی در مرکز اسلامی مسکو با برپایی کلاس‌های آموزشی جهت تربیت کودکان مهدوی برگزار شد.

«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود

«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود
2024-10-30T11:13:56+03:30
 محفل این‌بار در جزیره ایرانی ابوموسی و با حضور میزبانان برنامه‌ی تلویزیونی محفل و هنرمندان کشورمان برپا می‌شود.

مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است

مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
2024-10-30T11:13:56+03:30
انصاریان گفت:بدحجابی را انگلیس در زمان رضاخان به کشور تحمیل کرد، رعایت مسأله حجاب تاکید یک مرجع یا روحانی و آخوند نیست بلکه آیات صریح آن در قرآن بیان شده است.

استحکامات نرم‌افزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است

استحکامات نرم‌افزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است
2024-10-30T11:00:37+03:30
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاری که محور مقاومت در یک سال اخیر انجام داد، دو ستون «مظلوم‌نمایی» و «جلب یهودیان به قدس» را متزلزل کرد و رو به ویرانی نهاد .

پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد

پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد
2024-10-30T10:47:17+03:30
پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی با حضور اندیشمندان و اساتید برجسته فعال این زمینه در اداره تبلیغات اسلامی شهر قم برگزار شد.

سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی می‌شود

سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی می‌شود
2024-10-30T10:47:16+03:30
نشست سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران با تاکید بر انسانی شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم 

پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم 
2024-10-30T10:33:56+03:30
 حجت‌الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی پیامی انتخاب حجت الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم را به عنوان دبیرکل حزب الله لبنان تبریک گفت. 

نامه‌هایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می‌ دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند

نامه‌هایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می‌ دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند
2024-10-30T08:20:36+03:30
معاویه در مواجهه با جبهه حق، یقین دارد حق با حضرت امیر(ع) است اما جاه طلبی اش اجازه نمی‌داد آنچه قلبش باور دارد را عمل کند.

اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد

اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد
2024-10-29T15:40:36+03:30
اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» در سال ۱۴۰۳، ویژه حافظان کل عضو مهد قرآن از سراسر کشور اعلام شد.

ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند

ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند
2024-10-29T15:40:36+03:30
حجت الاسلام سیدحسین حسینی گفت:روند ما در مجامع و گروه‌هایی که درباره علم دینی کار کردند موفقیت آمیز نبوده چون این پروژه‌ها بر مبانی بار شدند که مخدوش هستند و...

تلاوت قرآن انفکاک‌پذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی

تلاوت قرآن انفکاک‌پذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی
2024-10-29T14:53:57+03:30
اولین نشست از فصل پنجم سلسله نشست‌های تخصصی آهات با حضور محمود کریمی، سعید حدادیان، ساعد آذری، مصطفی منتظری به همت مرکز تخصصی احیا امر برگزار شد.

جزئیات برنامه‌های دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»

جزئیات برنامه‌های دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»
2024-10-29T14:13:58+03:30
برنامه‌های دومین روز برگزاری رویداد ارکان قرارگاه راهبری مسجد با عنوان «مسجد ره بر» اعلام شد.

سمینار بین‌المللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد

سمینار بین‌المللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد
2024-10-29T13:47:17+03:30
سمینار بین‌المللی تحت عنوان قرآن و عقلانیت با سخنرانی حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی و حجت الاسلام  سید جعفر موسوی‌زاده در کالج اسلامی صدرا در اندونزی برگ...

تجربه‌گرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد

تجربه‌گرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد
2024-10-29T12:27:18+03:30
خرمشاد گفت:یکی از موانع تولید علم، عدم توانمندی محققان علوم انسانی به مسائل به شیوه روشمند است چون شیوه محققان ما روشمند نیست نمی‌توانند محتوای مناسب و جذاب ...

دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد

دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد
2024-10-29T12:13:59+03:30
سیدعبدالامیر نبوی گفت:بومی سازی علوم انسانی بسیار مهم است اما همچنان ابهام مفهومی دارد و نیاز به بررسی عمیق‌تر است.

نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است

نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است
2024-10-29T12:13:58+03:30
به همت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی و با همکاری پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی نشست تخصصی «کارنامه علم بومی در بوته نقد» برگزار شد.

جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود

جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود
2024-10-29T11:47:19+03:30
این جشنواره روز جمعه ۱۱ آبان از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در آستان مقدس امامزاده قاضی الصابر به نشانی میدان ده ونک، خیابان شیخ بهایی برگزار می‌شود.

نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت

نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت
2024-10-29T11:47:18+03:30
حجت الاسلام قمی گفت: مسجد جایی است که مردم احساس تعلق می‌کنند و آن را برای خود می‌دانند، این تعلق را نباید از مردم گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)