میرنیوز

انسان اگر متوجه باشد می‌بیند بیشتر از هر کس در حق خود ظلم می‌کند

انسان اگر متوجه باشد می‌بیند بیشتر از هر کس در حق خود ظلم می‌کند 2021-02-19T06:10:29+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، ماه رجب ماهی بسیار شریف و از ماه‌های حرام است. رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه دارد، از آن نهر آب می‌نوشد.پیامبر اعظم (ص) فرمود: «ماه رجب برای امت من «ماه استغفار» است.

یکی از این اعمال خواندن روزانه دعای «یا من ارجوه لکل خیر» است. آنچه در ادامه می‌آید، بخش دوم سخنرانی امام موسی صدر درباره دعای ماه رجب است که در کلاس اعضای ارشد جنبش امل لبنان ایراد شده است.

گفتنی است بخش نخست این سخنرانی پیشتر با عنوان «ای انسان، بیش از حد به سعی خود متکی نباش!» منتشر شد. متن بخش دوم این سخنرانی به شرح ذیل است:

««یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ.» خداوند در مقابل عمل ناچیز ما، پاداش فراوانی می‌دهد. «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَ ه فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا.» [۱] یک عمل انجام می‌دهی و ده برابر آن پاداش می‌دهد. از طرفی وقتی آن یک حسنه را انجام می‌دهی، آیا با توان و نیروی خودت انجام می‌دهی؟ هرگز! ما هیچ نیرو و توانی از خود نداریم؛ خداست که به ما توانایی و حیات و رشد و تحرک و آگاهی می‌دهد و خیر و خوبی را به ما الهام می‌کند. پس همه خیرها از طرف اوست. حتی برداشتن این یک قدم و انجام دادن این یک حسنه هم به حول و قوه اوست. با این همه ده برابر پاداش می‌دهد. «یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ.» به این نغمه گوش دهید. این عبارتی که امام (ع) به ما یاد داده و به این شکل بعد از هر نماز می‌خوانیم.

ای مردم، کجا می‌روید؟ به که پناه می‌برید؟ شرم نمی‌کنید؟ یک عمل انجام می‌دهید، آن هم با عنایت و کمک خدا، و ده برابر پاداش می‌گیرید و با این حال، حاضر نیستید حتی این یک گام را هم بردارید. [اما] وقتی در بین فعالیت روزانه، شما را به نماز فرا می‌خوانند، [چرا اجابت نمی‌کنید؟] این کار در طول ۲۴ ساعت چقدر از وقتتان را می‌گیرد؟ آیا پنج نوبت نماز در مجموع بیشتر از نیم ساعت یا یک ساعت وقت می‌خواهد؟ پس چرا نماز نمی‌خوانید؟ چرا عملی برای خدا انجام نمی‌دهید؟ نماز برای خیر توست. مایه صفای دل و معراج روح است. دل‌هایتان را صیقل می‌دهد. در نماز رو به خدا می‌کنید و از غم‌هایتان به او شکایت می‌کنید. از او نیرو و اخلاق نیکو می‌خواهید. چرا در خواندن آن سستی می‌کنید؟

نماز واجب است؛ فرض کنید نماز نوعی مالیات است. خداوند در مقابل توان و سلامتی و فکر و قدرتی که به ما داده، از ما می‌خواهد که به عنوان مالیاتِ آن‌ها نماز بخوانیم. باید مالیات این همه نعمت را بپردازیم. فرض کنید در کشوری زندگی می‌کنیم که خدمات و وسایل رفاهی و امنیت را برای ما فراهم می‌آورد و مانع هجوم دشمنان می‌شود و در عوض، از ما مالیات می‌خواهد. آیا می‌توانیم از دادن آن خودداری کنیم؟ فرض کنید نماز هم نوعی مالیات است. ما در کشور خدا زندگی می‌کنیم. در جهان خدا و در دنیایی که او آفریده، زندگی می‌کنیم. او خورشید را برای روشنایی در آسمان قرار داده و آب را برای طهارت ما از آسمان نازل کرده است. زمین را آفریده تا کشاورزی کنیم. گوش و چشم و قلب و هوش و نیرو و سلامتی و ذهن سالم به ما داده. همه چیز به ما داده. حال فرض کنید نماز مالیات این همه نعمت است. باز هم در خواندن آن کوتاهی می‌کنید؟

قرآن می‌گوید: «قُتِلَ الانسَانُ مَا أَکْفَرَهُ.» [۲] چه مالیاتی بهتر از این! هیچ مالیاتی بهتر از این پیدا نمی‌شود. ای کاش همه مالیات‌ها از این نوع بود! البته به شرطی که در نماز حضور قلب داشته باشیم. وقتی نماز می‌خوانید، آیا می‌دانید به چه کاری مشغولید؟ ذهن و حواستان پیش کیست؟ حتی اگر از جنبة علمی و تربیتی و روانی هم به نماز نگاه کنیم، نماز تمرینی است برای تمرکز و دقت. تعلیم آداب سخن گفتن است. تسلیم و سرسپردگی است. ملاقات با خداست. مگر در نماز نمی‌گویید: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ.» [۳] این یعنی خودت را در برابر خدا می‌بینی و لذا او را با «إیاک» خطاب می‌کنی.

«یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ»؛ یعنی ای کسی که در مقابل کمِ ما بسیار می‌بخشی! این کم را به که تقدیم کرده‌ایم؟ به خودمان؟ برادران، اگر انسان متوجه باشد، می‌بیند که بیشتر از هر کسی خودش در حق خودش ظلم می‌کند. ما در حق خود ظلم می‌کنیم، در حق خود کوتاهی می‌کنیم، موانع را خودمان بر سرِ راهمان ایجاد می‌کنیم، آینده و آخرتمان را با دست خودمان نابود می‌کنیم. خداوند که همه هستی را برای ما آفریده، از ما چه می‌خواهد؟ «وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ.» [۴] شب و روز را او برای ما آفریده و شب را مایه آرامش و روز را برای کسب و کار و روزی ما قرار داده است. خلاصه، همه چیز را برای ما آفریده، ولی در مقابل، لهو و لعب و شراب‌خواری و دروغ‌گویی و آدم‌کشی و فساد و بی‌حجابی را بر ما حرام کرده است؛ به سبب اینکه این چیزها ما را خانه‌خراب می‌کند. خداوند خواسته که ما در این دنیا زندگی خوب و راحتی داشته باشیم. چنین نیست که تحریم این‌ها به سود او باشد.

عقیده ما این است که خدا از بنده‌هایش بی‌نیاز است. نه به نماز ما نیازی دارد، نه به روزه ما و نه به حج ما. اگر همه انسان‌های روی زمین کافر شوند یا جملگی ایمان بیاورند، تأثیری بر او نمی‌گذارد. هدف او از آفرینش انسان به کمال رساندن اوست. به عنوان مثال، کسی که به پرورش گل مشغول است، چگونه با آن‌ها انس می‌گیرد؟ وقتی این گل‌ها رشد می‌کنند، چقدر خوشحال می‌شود؟ مَثَل خدا هم، بلاتشبیه، که خداوند بالاتر از هر تشبیه است، تقریباً این‌گونه است. وقتی می‌گوید: شراب نخورید، خیر ما را می‌خواهد. باز می‌خواهی بخوری؟ بخور، ولی بدان که شراب قلبت را از بین می‌برد، بینایی‌ات را می‌گیرد، اعصابت را به هم می‌ریزد، معده و کلیه‌ات را نابود می‌کند و به‌تدریج تمام زندگی‌ات را به ویرانی می‌کشاند. شراب بر نسل تو هم تأثیر می‌گذارد ممکن است فرزندان یا نوه‌هایت دیوانه به دنیا بیایند، آن وقت با حسرت و پشیمانی به آن‌ها نگاه می‌کنی و نتیجه گناهانت را می‌بینی و کاری هم از دستت برنمی‌آید.

عقیده ما این است که خدا از بنده‌هایش بی‌نیاز است. نه به نماز ما نیازی دارد، نه به روزه ما و نه به حج ما. اگر همه انسان‌های روی زمین کافر شوند یا جملگی ایمان بیاورند، تأثیری بر او نمی‌گذارد. هدف او از آفرینش انسان به کمال رساندن اوست لهو و لعب هم همین‌طور؛ لهو و لعب یعنی اینکه انسان سرگرم و سرخوش باشد. این سرگرمی کوتاه و لحظه‌ای چه تأثیری ممکن است داشته باشد؟ مرض به‌تدریج شدید می‌شود. وقتی شب و روزت را به سرگرمی و لهو و لعب گذراندی، حال کار کردن پیدا نمی‌کنی، اعصابت خراب می‌شود، خسته می‌شوی، همسر و فرزندانت را به حال خودشان رها می‌کنی، فرزندانت در خیابان‌ها پرسه می‌زنند، و همسرت هم، خدا می‌داند. این‌ها همه از مشکلات دنیاست. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، سری به دفتر من بزنید، و فجایع را ببینید و آن وقت می‌بینید چه مشکلاتی در جامعه هست! چه طلاق‌هایی که در نتیجه شراب‌خواری و قمار اتفاق افتاده! چه انحراف‌ها و گناه‌هایی که در اثر شراب و قمار بوده! چه خانواده‌هایی از هم پاشیده شده‌! چه عفت‌هایی که دریده نشده! همان کاری که تو به دنبال آنی. چه کسی ضرر می‌کند؟ فقط خودت را باید سرزنش کنی.

وقتی خدا تو را از غیبت کردن باز می‌دارد، باز می‌خواهی غیبت کنی؟ بکن، ولی بدان در نتیجه آن، جامعه به گونه‌ای می‌شود که هیچ فرقی در میان افراد آن نیست و هیچکس نزد دیگری احترام و ارزشی ندارد؛ عیوب همه آشکار است؛ هر کسی پشت سر دیگری غیبت می‌کند. اصلاً فایده غیبت چیست؟ آیا اینکه در مجالس پشت سر یکدیگر غیبت کنیم، سودی برایمان دارد؟ وضعیت چنان شده که نیمی از وقت مجالس و شب‌نشینی‌هایمان به غیبت کردن پشت سر این و آن می‌گذرد. هیچکس را هم از قلم نمی‌اندازیم. حاصل این همه غیبت چیست؟ وقتی غیبت مرا می‌کنی، آیا سود کرده‌ای؟ نه، بلکه بر عکس، مرا از دست می‌دهی زیرا من به همان میزان برائت ارزش دارم که تو برایم ارزش قائل هستی. من وقتی قوی هستم که در نظر تو عزیز باشم، اما وقتی با شمشیر و نیزه و تیر، سر و پایم را شکستی و مرا از بین بردی، دیگر با چه نیرویی به تو خدمت کنم؟ و همین‌طور وقتی پشت سر دیگران غیبت می‌کنی، اگر پشت سر تاجری غیبت کردی، او بی‌آبرو می‌شود و در نتیجه، اقتصاد کشورت ضعیف می‌شود.

همین‌طور اگر پشت سر کارگری غیبت کردی، دیگر کسی به او اعتماد نخواهد کرد و کسی او را به کار نخواهد گرفت؛ کسی با او همکار نخواهد شد. و به‌تدریج زندگی اجتماعی از هم می‌پاشد و تعطیل می‌شود؛ اتحاد مردم از بین می‌رود و اخلاص می‌میرد. آیا الآن در کشورمان [لبنان] اخلاص هست؟ گمان می‌کنید در بین مردم اخلاصی وجود دارد؟ ما هزاران و میلیون‌ها نفر هستیم که از یکدیگر جدا زندگی می‌کنیم و هیچکس به دیگری اعتماد ندارد. این اسمش امت و جامعه نیست، این بلاتشبیه و با رعایت ادب نسبت به حضار و خودم، شبیه زندگی حیواناتی وحشی است که در صحرا زندگی می‌کنند و هیچیک به دیگری اعتماد ندارند. آیا این یعنی جامعه؟

چه طلاق‌هایی که در نتیجه شراب‌خواری و قمار اتفاق افتاده! چه انحراف‌ها و گناه‌هایی که در اثر شراب و قمار بوده! چه خانواده‌هایی از هم پاشیده شده‌! چه عفت‌هایی که دریده نشده است!

همه این مشکلات در نتیجه غیبت است. کمی فکر کنید که چرا قرآن غیبت را حرام کرده است: «وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ.» [۵] قرآن کریم درباره کسانی که در پی انتشار گناه و فحشاء در میان مؤمنان هستند، چنین می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَهُ فِی الَّذِینَ ءامَنوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا.» [۶] بله، عذابی دردآور. آیا ما الآن در عذاب دردناک زندگی نمی‌کنیم؟ آیا کسی به همسایه‌اش، به فروشنده، به مشتری و به دکتر اعتماد می‌کند؟ مشکلی که گریبان‌گیر ما شده، این است که اعتماد از بین رفته است. چرا؟ به سبب غیبت. به سبب اینکه هر یک از ما شمشیری به دست گرفته و بر سر دیگری می‌کوبد. به ۲۴ ساعت من و خود و همسایه‌ات توجه کن… در روز چند کلمه از دهانمان خارج می‌شود؟ اگر هزار تا کلمه بگوییم، پنجاه کلمه‌اش دعا است و نهصد کلمه غیبت. یعنی ۹۹ درصد.

«وَلایَغتَب بَعضُکُم بَعضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُم أَن یَأکُلَ لَحمَ أَخیهِ مَیتاً فَکَرِهتُمُوهُ.» این است وضع زندگی ما. بنابراین، خدا ارحم‌الراحمین است [که غیبت را حرام کرده است]. مگر همیشه نمی‌گوییم: «یا ارحم‌الراحمین»؟ او به ما رحم می‌کند، پس چرا من و تو به خودمان ظلم کنیم؟ چرا ما به خودمان رحم نکنیم؟ چرا این عضو حیرت‌انگیز را که اسمش زبان است و این گوش زیبا را، در راه خودش به کار نمی‌گیریم؟ می‌توانی با این زبان از مردم تعریف و تمجید کنی، خانه‌های مردم را بسازی و سر و سامان دهی، مردم را به کار خیر راهنمایی کنی، نماز بخوانی، سخن شیرین برای پسر و دختر و همسر و همسایه‌ات بگویی و شادی را در دل دیگران وارد کنی. چرا این زبان زیبا را دائماً در اینجا و آنجا با دروغ و تهمت و غیبت کثیف می‌کنیم؟ خداوند ارحم‌الراحمین چه چیز بیشتر از آنچه داده، به ما ببخشد؟ او همه چیز به ما داده. آنان که در اطاعت خدا از ما پیشی گرفتند، نسبت به ما بیشتر اجر گرفتند و بهره‌شان نزد خدا بیشتر از ما بود، ولی ما چه کار کرده‌ایم؟

«‌یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ» یعنی بازار خدا پررونق است. بازار رحمت پروردگارت پررونق است، کالای ناچیزی بیاور و چند برابر بگیر. مثال معروفی است؛ وقتی حضرت یوسف (ع) را در بازار برده‌فروشان مصر به معرض فروش گذاشتند، پیرزنی آمد که رشته‌ای از پنبه ریسیده (تقریباً یک کلاف نخ) در دست داشت و می‌خواست با این مقدار نخ یوسف (ع) را بخرد. به او گفتند: قیمت یوسف چندین هزار درهم است، چگونه به خرید او امید داری؟ گفت: این تنها دارایی من است. این پیرزن هم با اینکه متاع ناچیزی داشت، به طمع خرید یوسف افتاده بود. الآن بازار پروردگار ما هم به همین‌گونه است؛ چه بسا یک کلمه هم راه‌گشا باشد.

پیامبر (ص) به اصحابش می‌فرماید: آیا راه بهشت را به شما نشان دهم؟ چند راه به آنان نشان می‌دهد: «حرفه‌ای بیاموزید؛ دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید؛ ازآنچه خداوند به شما بخشیده، در راه او انفاق کنید.» می‌گویند: ای رسول خدا، ما چیزی نداریم که انفاق کنیم؛ نه علمی داریم که به دیگران تعلیم دهیم و نه قدرتی داریم که مظلومی را یاری کنیم و ظالم را سر جای خود بنشانیم. پیامبر (ص) می‌فرماید: حال که قدرت انفاق ندارید [زبانتان را کنترل کنید و] سکوت اختیار کنید. چه بازاری از این سودآورتر می‌خواهی؟ حرفی نزن و در مقابل، خدا به تو بهشت می‌دهد. بس نیست؟ «یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ.» بخشش زیادی می‌کند و در مقابل عمل کمی از ما می‌خواهد، آن هم به نفع خودمان. کسی که ماه رجب را درک می‌کند و این دعا را می‌خواند: «یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ»، امید هست که متنبه شود و از این موسم رحمت استفاده کند و اوقاتش را بیهوده تلف نکند، زبان و چشم و فکر و دست و توانش را صرف کارهای باطل نکند. اگر سعی خود را بکنیم، شکی نیست که خداوند قدرت آن را به ما خواهد داد و ما را کمک خواهد کرد. غفر الله لنا ولکم، والسلام علیکم.»

پی‌نوشت

[۱]. «هر کس کار نیکی انجام دهد، ده برابر به او پاداش دهند.» (انعام، ۱۶۰)

[۲]. «مرگ بر آدمی باد که چه ناسپاس است.» (عبس، ۱۷)

[۳]. «تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم.» (فاتحه، ۵)

[۴]. «و آفتاب و ماه و ستارگان مسخر فرمان او هستند.» (اعراف، ۵۴)

[۵]. «و از یکدیگر غیبت مکنید. آیا هیچیک از شما دوست دارد که گوشت برادر مردة خود را بخورد؟ پس آن را ناخوش خواهید داشت.» (حجرات، ۱۲)

[۶]. «برای کسانی که دوست دارند درباره مؤمنان تهمت زنا شایع شود، در دنیا و آخرت عذابی دردآور مهیاست.» (نور، ۱۹)

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند

«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند
2024-10-31T15:07:17+03:30
کتاب کندوی عسل که در بخش محتوای کاربردی مهرواره هوای نو شایسته تقدیر شناخته شده به موضوع مداحی جوانان و نوجوانان پرداخته است.

«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد

«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد
2024-10-31T14:53:57+03:30
کتاب «درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» در ۲۴۰ صفحه و قطع وزیری توسط نشر مشعر منتشر شد.

کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیت‌شناسی و خط مشی‌ها منتشر شد

کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیت‌شناسی و خط مشی‌ها منتشر شد
2024-10-31T14:00:38+03:30
کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیت‌شناسی و خط مشی‌ها هشتمین اثر منتشرشده از اولین «همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» است که توسط حسین عباسی نوذری تألیف شده است.

مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال

مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال
2024-10-31T14:00:38+03:30
صلواتی در نشست «خیال به مثابه ساحت وجودی و فضای مجازی» گفت: بیشتر افرادی که در حوزه مدیریت و حکمرانی فضای مجازی زحمت می‌کشند کسانی هستند که از اهالی فلسفه نی...

مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان می‌شود

مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان می‌شود
2024-10-31T13:47:17+03:30
مراسم عزاداری فاطمیه اول در مسجد رسول اکرم (ص) با سخنرانی شیخ حسین انصاریان به مدت ۱۰ شب برگزار می‌شود.

هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار می‌گیرد

هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار می‌گیرد
2024-10-31T13:47:17+03:30
همه انسان‌ها باید عملاً تلاش کنند تا همرنگ با رحمت الهی شوند و چنانچه این نشود و انسان عمری را با تلخی و عصبانیت زندگی کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که خدا...

مداحان و رسانه‌ای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی می‌‎کنند

مداحان و رسانه‌ای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی می‌‎کنند
2024-10-31T09:33:58+03:30
مسابقه فوتبال دوستان بین جمعی از مداحان و فعالان رسانه ای روز جمعه ۱۱ آبان برگزار می شود.

هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار می‌شود

هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار می‌شود
2024-10-31T09:33:58+03:30
معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی گفت: هفتمین اجلاسیه گنگره بین‌الملی اندیشه‌های قرآنی با عنوان قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه اواخر آبان برگزار می...

نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار می‌شود

نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار می‌شود
2024-10-31T09:33:58+03:30
نشست آغاز مقاومت ۲ به همت موسسه امام موسی صدر شنبه ۱۲ آبان برگزار می‌شود

نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد

نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد
2024-10-31T09:33:57+03:30
نشست علمی نقش راویان زیدی در روایات مهدوی با محوریت منابع حدیث شیعه برگزار شد.

ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمی‌کند

ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمی‌کند
2024-10-31T08:27:19+03:30
مومن اگر تشخیص داد، وظیفه‌اش این است که باید در جایی سکوت کند، از سکوت کردن خسته نمی‌شود البته گاهی انسان تکلیف دارد که حرف بزند؛ در این صورت اگر سکوت کند، ...

مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است

مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
2024-10-30T14:47:17+03:30
انصاریان گفت:بدحجابی را انگلیس در زمان رضاخان به کشور تحمیل کرد، رعایت مسأله حجاب تاکید یک مرجع یا روحانی و آخوند نیست بلکه آیات صریح آن در قرآن بیان شده است.

سه‌شنبه‌های‌ مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد

سه‌شنبه‌های‌ مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
2024-10-30T11:27:16+03:30
سه‌شنبه‌های مهدوی در مرکز اسلامی مسکو با برپایی کلاس‌های آموزشی جهت تربیت کودکان مهدوی برگزار شد.

«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود

«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود
2024-10-30T11:13:56+03:30
 محفل این‌بار در جزیره ایرانی ابوموسی و با حضور میزبانان برنامه‌ی تلویزیونی محفل و هنرمندان کشورمان برپا می‌شود.

مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است

مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
2024-10-30T11:13:56+03:30
انصاریان گفت:بدحجابی را انگلیس در زمان رضاخان به کشور تحمیل کرد، رعایت مسأله حجاب تاکید یک مرجع یا روحانی و آخوند نیست بلکه آیات صریح آن در قرآن بیان شده است.

استحکامات نرم‌افزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است

استحکامات نرم‌افزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است
2024-10-30T11:00:37+03:30
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاری که محور مقاومت در یک سال اخیر انجام داد، دو ستون «مظلوم‌نمایی» و «جلب یهودیان به قدس» را متزلزل کرد و رو به ویرانی نهاد .

پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد

پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد
2024-10-30T10:47:17+03:30
پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی با حضور اندیشمندان و اساتید برجسته فعال این زمینه در اداره تبلیغات اسلامی شهر قم برگزار شد.

سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی می‌شود

سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی می‌شود
2024-10-30T10:47:16+03:30
نشست سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران با تاکید بر انسانی شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم 

پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم 
2024-10-30T10:33:56+03:30
 حجت‌الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی پیامی انتخاب حجت الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم را به عنوان دبیرکل حزب الله لبنان تبریک گفت. 

نامه‌هایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می‌ دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند

نامه‌هایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می‌ دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند
2024-10-30T08:20:36+03:30
معاویه در مواجهه با جبهه حق، یقین دارد حق با حضرت امیر(ع) است اما جاه طلبی اش اجازه نمی‌داد آنچه قلبش باور دارد را عمل کند.

اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد

اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد
2024-10-29T15:40:36+03:30
اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» در سال ۱۴۰۳، ویژه حافظان کل عضو مهد قرآن از سراسر کشور اعلام شد.

ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند

ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند
2024-10-29T15:40:36+03:30
حجت الاسلام سیدحسین حسینی گفت:روند ما در مجامع و گروه‌هایی که درباره علم دینی کار کردند موفقیت آمیز نبوده چون این پروژه‌ها بر مبانی بار شدند که مخدوش هستند و...

تلاوت قرآن انفکاک‌پذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی

تلاوت قرآن انفکاک‌پذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی
2024-10-29T14:53:57+03:30
اولین نشست از فصل پنجم سلسله نشست‌های تخصصی آهات با حضور محمود کریمی، سعید حدادیان، ساعد آذری، مصطفی منتظری به همت مرکز تخصصی احیا امر برگزار شد.

جزئیات برنامه‌های دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»

جزئیات برنامه‌های دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»
2024-10-29T14:13:58+03:30
برنامه‌های دومین روز برگزاری رویداد ارکان قرارگاه راهبری مسجد با عنوان «مسجد ره بر» اعلام شد.

سمینار بین‌المللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد

سمینار بین‌المللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد
2024-10-29T13:47:17+03:30
سمینار بین‌المللی تحت عنوان قرآن و عقلانیت با سخنرانی حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی و حجت الاسلام  سید جعفر موسوی‌زاده در کالج اسلامی صدرا در اندونزی برگ...

تجربه‌گرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد

تجربه‌گرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد
2024-10-29T12:27:18+03:30
خرمشاد گفت:یکی از موانع تولید علم، عدم توانمندی محققان علوم انسانی به مسائل به شیوه روشمند است چون شیوه محققان ما روشمند نیست نمی‌توانند محتوای مناسب و جذاب ...

دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد

دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد
2024-10-29T12:13:59+03:30
سیدعبدالامیر نبوی گفت:بومی سازی علوم انسانی بسیار مهم است اما همچنان ابهام مفهومی دارد و نیاز به بررسی عمیق‌تر است.

نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است

نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است
2024-10-29T12:13:58+03:30
به همت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی و با همکاری پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی نشست تخصصی «کارنامه علم بومی در بوته نقد» برگزار شد.

جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود

جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود
2024-10-29T11:47:19+03:30
این جشنواره روز جمعه ۱۱ آبان از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در آستان مقدس امامزاده قاضی الصابر به نشانی میدان ده ونک، خیابان شیخ بهایی برگزار می‌شود.

نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت

نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت
2024-10-29T11:47:18+03:30
حجت الاسلام قمی گفت: مسجد جایی است که مردم احساس تعلق می‌کنند و آن را برای خود می‌دانند، این تعلق را نباید از مردم گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)